Cinema e infâncias : as crianças entre elas
View/ Open
Date
2013Academic level
Master
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Esta dissertação tem como fio condutor a seguinte pergunta: o que acontece quando as crianças estão entre elas? Elaboro minhas respostas a partir da análise de cinco filmes escolhidos dentre a filmografia dos diferentes módulos da disciplina Cinema e Infância, do PPGEDU, da linha de pesquisa Estudos sobre Infâncias, da FACEDUFRGS. Os filmes são: Meninos de Tóquio (1932); A Guerra dos Botões (1962); O Senhor das Moscas (1963); Os Meninos da Rua Paulo (1969) e Canto dos Pardais (2008). O trabalho ...
Esta dissertação tem como fio condutor a seguinte pergunta: o que acontece quando as crianças estão entre elas? Elaboro minhas respostas a partir da análise de cinco filmes escolhidos dentre a filmografia dos diferentes módulos da disciplina Cinema e Infância, do PPGEDU, da linha de pesquisa Estudos sobre Infâncias, da FACEDUFRGS. Os filmes são: Meninos de Tóquio (1932); A Guerra dos Botões (1962); O Senhor das Moscas (1963); Os Meninos da Rua Paulo (1969) e Canto dos Pardais (2008). O trabalho busca identificar e compreender o que acontece quando as crianças-personagens dos cinco filmes estão entre elas, analisando estas interações à luz da Sociologia da Infância, explorando alguns de seus principais conceitos – criança, infância, culturas infantis, cultura de pares, reprodução interpretativa. Utilizo como aporte teórico principal SARMENTO (2003, 2005, 2009), CORSARO (2009, 2011), PROUT (2010), QVORTRUP (2010), DELGADO (2006) e BARTHES (1990). As crianças produzem culturas através das relações que estabelecem entre elas e com os outros, sendo significadas como atores sociais e sujeitos ativos no processo de sua socialização. Considerando, portanto, as crianças como seres que estão, sim, em desenvolvimento, mas que protagonizam sua história e agem na sociedade em que estão inseridas, é que olho para as crianças-personagens dos filmes, que são protagonistas do meu trabalho. As análises foram realizadas a partir de três variáveis insistentes em cada filme, e é a partir delas que as cenas foram selecionadas: as crianças, quando estão entre elas: 1) mobilizam-se, engajam-se; 2) entram em conflito; 3) organizam-se para alcançarem seus objetivos. As interações entre as crianças-personagens dos filmes geraram dados riquíssimos para análise, que não se esgotam nas variáveis e nos trechos selecionados. ...
Abstract
The present thesis has the following guideline question: what does it happen when children are among themselves? I elaborate these answers through my own analysis of five films, namely, I Was Born, But… (1932), War of the Buttons (1962), Lord of the Flies (1963), The Boys of Paul Street (1969) and The Song of Sparrows (2008). The films were chosen among other titles of the filmography of the discipline Cinema and Childhood offered by the Graduate Program in Education. The investigation aims to ...
The present thesis has the following guideline question: what does it happen when children are among themselves? I elaborate these answers through my own analysis of five films, namely, I Was Born, But… (1932), War of the Buttons (1962), Lord of the Flies (1963), The Boys of Paul Street (1969) and The Song of Sparrows (2008). The films were chosen among other titles of the filmography of the discipline Cinema and Childhood offered by the Graduate Program in Education. The investigation aims to analyze the children-characters’ interaction with themselves in the five films. The analysis was done exploring Sociology of Childhood and its main concepts: child, childhood, children’s cultures, peer cultures and interpretative reproduction. As a theoretical referential I base my reasoning in SARMENTO (2003, 2005, 2009), CORSARO (2009, 2011), PROUT (2010), QVORTRUP (2010), DELGADO (2006) e BARTHES (1990). By means of the relationships established with themselves and with others, children produce cultures and are signified as social actors and active subjects in the process of their socialization. Therefore, children are not only beings in development but also protagonists of their own history acting in the society they are inserted. It is in this manner that I look to the children-characters of the films, which are also the protagonists of my work. I have established three variables that are insistently common to each of the films: 1) children mobilizing or engaging themselves; 2) children conflicting with themselves; 3) children organizing themselves in order to achieving their goals. In the search for a dialogue with Sociology of Childhood, I have selected scenes from the films that were analyzed, taking the variables as starting points. The children-characters have generated plentiful data for analysis that is limited to the variables nor to the selected scenes. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação.
Collections
-
Humanities (7479)Education (2504)
This item is licensed under a Creative Commons License