Dilemas relativos à maternidade e formação para a carreira acadêmica
View/ Open
Date
2020Advisor
Academic level
Master
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este estudo objetivou explorar a vivência de dilemas relativos à maternidade e formação para carreira acadêmica a partir de mulheres doutorandas em Administração. A fundamentação teórica se pautou nos conceitos de carreira (HALL, 2002), carreira caleidoscópica (MAINIERO E SULLIVAN, 2005) e dilemas (BAUMAN, 2003; 2005; 2007; 2008). A pesquisa caracterizou-se como exploratória qualitativa, contando com a participação de 12 mulheres doutorandas em Administração da Universidade Federal do Rio Grand ...
Este estudo objetivou explorar a vivência de dilemas relativos à maternidade e formação para carreira acadêmica a partir de mulheres doutorandas em Administração. A fundamentação teórica se pautou nos conceitos de carreira (HALL, 2002), carreira caleidoscópica (MAINIERO E SULLIVAN, 2005) e dilemas (BAUMAN, 2003; 2005; 2007; 2008). A pesquisa caracterizou-se como exploratória qualitativa, contando com a participação de 12 mulheres doutorandas em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). A coleta de dados se deu através de entrevistas semiestruturadas e a análise se deu a partir da técnica de análise de conteúdo, proposta por Minayo (2002), que contempla as seguintes fases: pré análise, exploração do material, categorização dos resultados obtidos e interpretação, resultando nas seguintes categorias de análise: (i) carreira e carreira acadêmica; (ii) maternidade e carreira acadêmica e (iii) dilemas relativos à maternidade e carreira acadêmica. O estudo mostrou dois principais dilemas ambos relativos à passagem do tempo. Engravidar durante o doutorado ou aguardar a conclusão do mesmo para então iniciar o projeto de ser mãe o que acarreta inseguranças a respeito do dito relógio biológico; e para àquelas doutorandas que já possuem filhos, dedicar o tempo disponível à carreira acadêmica ou à família. Ressalta-se que tanto uma ou outra escolha acarreta insegurança e insatisfação. Os dilemas não se mostraram inusitados em relação ao que era esperado, mas sim no sentido de sua constância e persistência ao longo do tempo. ...
Abstract
This study aimed to explore the experience of dilemmas related to motherhood and training for an academic career from female doctoral students in Administration. The theoretical foundation was based on the concepts of career (HALL, 2002), kaleidoscopic career (MAINIERO AND SULLIVAN, 2005) and dilemmas (BAUMAN, 2003; 2005; 2007; 2008). The research was characterized as a qualitative exploratory study, with the participation of 12 PhD students in Administration at the Federal University of Rio Gr ...
This study aimed to explore the experience of dilemmas related to motherhood and training for an academic career from female doctoral students in Administration. The theoretical foundation was based on the concepts of career (HALL, 2002), kaleidoscopic career (MAINIERO AND SULLIVAN, 2005) and dilemmas (BAUMAN, 2003; 2005; 2007; 2008). The research was characterized as a qualitative exploratory study, with the participation of 12 PhD students in Administration at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Data collection took place through semi-structured interviews and the analysis was based on the content analysis technique, proposed by Minayo (2002), which includes the following phases: pre-analysis, exploration of the material, categorization of the results obtained and interpretation , resulting in the following categories of analysis: (i) career and academic career; (ii) maternity and academic career and (iii) dilemmas related to maternity and academic career. The study showed two main dilemmas both regarding the passage of time. Get pregnant during the doctorate or wait for the completion of it to then start the project of being a mother which causes insecurities about the said biological clock; and for those PhD students who already have children, dedicate the time available to the academic career or to the family. It is noteworthy that either choice leads to insecurity and dissatisfaction. The dilemmas were not unusual in relation to what was expected, but in terms of its constancy and persistence over time. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Administração. Programa de Pós-Graduação em Administração.
Collections
-
Applied and Social Sciences (6201)Administration (1976)
This item is licensed under a Creative Commons License
