Influência do ciclo econômico na relação do desempenho sustentável com o value relevance da informação contábil das companhias abertas brasileiras
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Data
2023Autor
Orientador
Nível acadêmico
Mestrado
Tipo
Assunto
Resumo
A presente pesquisa objetiva analisar a relação do desempenho sustentável com o value relevance das empresas brasileiras listadas na Bolsa, Brasil, Balcão (B3), nas diferentes etapas do ciclo econômico, no período de 2014 a 2022. Assim, a pesquisa foi classificada como quantitativa, descritiva e documental. Para isso, foram analisadas regressões multiplas de dados em painel. Para as variáveis de value relevance, foram adotados os modelos seminais adaptados de Ball e Brown (1968) e de Ohlson (19 ...
A presente pesquisa objetiva analisar a relação do desempenho sustentável com o value relevance das empresas brasileiras listadas na Bolsa, Brasil, Balcão (B3), nas diferentes etapas do ciclo econômico, no período de 2014 a 2022. Assim, a pesquisa foi classificada como quantitativa, descritiva e documental. Para isso, foram analisadas regressões multiplas de dados em painel. Para as variáveis de value relevance, foram adotados os modelos seminais adaptados de Ball e Brown (1968) e de Ohlson (1995), e o modelo de Schumpeter (1939) para obtenção da variável explicativa de ciclo econômico, o qual classifica a etapa do ciclo por meio do conjunto trimestral do Produto Interno Bruto (PIB) do país. A variável de desempenho sustentável foi obtida por meio de um score calculado pela elaboração de um checklist composto por 20 itens. Os resultados encontrados evidenciam a não existência de uma relação significativa entre o desempenho sustentável e o value relevance das empresas. Tal achado é sustentado pelo fato de que a amostra representa um país emergente, no qual os resultados são esperados a curto prazo e o ambiente institucional, principalmente econômico, influencia a relação analisada. Além do mais, quando interagida a proxy de desempenho sustentável com as etapas do ciclo econômico, a métrica se mostrou inversamente significativa para recuperação, recessão e depressão. As variáveis representativas dos modelos seminais de value relevance se mostraram todas significativas, com destaque para a variável de intangibilidade, que demonstra que muitos sinais emitidos e não registrados via números, demonstrações ou relatórios impactam no valor das empresas. Em adicional, quando analisada separadamente o desempenho demonstrou maior crescimento, principalmente depois de 2017, ano em que as normas Global Reporting International (GRI) passaram a padronizar a informação sustentável divulgada. O aumento mais expressivo ocorreu durante o período pandêmico, quando as empresas se utilizaram dos relatórios como medida de sinalização ao mercado das boas ações praticadas. Dessa forma, a análise ressalta a importância de maiores implementações tanto na métrica criada para medir o desempenho sustentável das empresas quanto nas adaptações nos modelos seminais de value relevance. Espera-se contribuir com o desenvolvimento de uma metodologia para apuração de uma métrica que analise o desempenho sustentável de forma quantitativa, ao esboçar um produto de pesquisa para execução dessa, por meio de um score ESG, além das demais entidades, da sociedade e dos órgãos reguladores que ainda não possuem métrica padronizada para medir o desempenho sustentável das empresas. ...
Abstract
This research aims to analyze the relationship between sustainable performance and the value relevance of Brazilian companies listed on the Stock Exchange, Brazil, Balcão (B3), in the different stages of the economic cycle, in the period between 2014 and 2022. Thus, a quantitative, descriptive and documentary research was carried out, in which data available in Economática, in the various companies reports and on their websites were used. For the analysis, descriptive statistics of the data, ve ...
This research aims to analyze the relationship between sustainable performance and the value relevance of Brazilian companies listed on the Stock Exchange, Brazil, Balcão (B3), in the different stages of the economic cycle, in the period between 2014 and 2022. Thus, a quantitative, descriptive and documentary research was carried out, in which data available in Economática, in the various companies reports and on their websites were used. For the analysis, descriptive statistics of the data, verification of correlation between dependent and independent variables and multiple linear regression analysis of the data were also used. For the value relevance variables, the seminal models adapted from Ball and Brown (1968) and Ohlson (1995) were adopted, and to obtain the explanatory variable of the economic cycle, the Scumpeter (1939) model, which classifies the stage of the cycle through the quarterly set of the country's Gross Domestic Product (GDP), was adopted as well. The sustainable performance variable was obtained through a score calculated by preparing a checklist consisting of 20 items based on various literature sources. In a pioneering way in academia, since the checklist had not yet been constructed and used, several metrics adopted in the market to measure sustainability in companies in recent years were listed and scores were assigned by categories based on the five sustainable stages of companies developed by Brazilian Institute of Corporate Governance (IBGC). The results shows that there is no significant relationship between sustainable performance and the value relevance of companies. This finding is supported by the research sample being from an emerging country, in which results are expected in the short term and the institutional environment, mainly economic, influences the relationship analyzed. Furthermore, when the sustainable performance proxy was interacted with the stages of the economic cycle, the metric proved to be inversely significant in the three stages analyzed (recovery, recession and depression). In the downturn (recession and depression), the aforementioned relationship was expected to be negative, since companies are concerned about staying alive in the market, thus focusing on the numbers that, in fact, hold investors back, accounting professionals. Still, the use of sustainable information is emphasized using the camouflage assumption, which directly influences companies’ impression management when trying to mask bad news/results. The representative variables of the seminal value relevance models all proved to be significant, with emphasis on the intangibility variable, treated in this research as the difference between the company's net equity and its market value, which, as it is significant at all stages of the economic cycle, demonstrates that many signals emitted and not recorded by numbers, statements or reports impact on the value of companies. Additionally, the analysis was carried out separately only on the company's sustainable performance, that is, the evolution of its score, which showed greater growth, especially after 2017, the year in which Global Reporting International (GRI) standards began to standardize information published. The most significant increase occurred during the pandemic period, when companies used reports as a measure to signal to the market the good actions carried out, creating competitiveness and longevity in the stock market. Thus, the research highlights the importance of greater implementations of both the metrics created to measure the sustainable performance of companies and the adaptations to the seminal value relevance models. It is expected to contribute to academic literature with the development of a methodology for calculating a metric ...
Instituição
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Ciências Econômicas. Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade.
Coleções
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Ciências Sociais Aplicadas (6100)
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