Um olhar discursivo sobre a “Sala De Professores” na Revista Nova Escola : dizeres docentes e sentidos de formação profissional
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
A discursive look at the “Teachers Room” in the Nova Escola Magazine : teachers' sayings and professional training senses
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Esta investigação envolveu análise de 20 edições da Revista Nova Escola publicadas no período entre os anos de 1987 e 1988. Nosso gesto analítico focou a sessão “Sala dos Professores”. O objetivo do estudo era compreender os sentidos referentes ao ser professor, analisando a existência (ou não) de ecos discursivos advindos da memória produzida pelos dizeres de docentes em uma revista dedicada às temáticas da educação. Ao corpus analítico a questão dirigida foi: que sentidos podem ser evidenciad ...
Esta investigação envolveu análise de 20 edições da Revista Nova Escola publicadas no período entre os anos de 1987 e 1988. Nosso gesto analítico focou a sessão “Sala dos Professores”. O objetivo do estudo era compreender os sentidos referentes ao ser professor, analisando a existência (ou não) de ecos discursivos advindos da memória produzida pelos dizeres de docentes em uma revista dedicada às temáticas da educação. Ao corpus analítico a questão dirigida foi: que sentidos podem ser evidenciados nos dizeres dos professores autores dos depoimentos? Michel Pêcheux, Eni Orlandi, Ernst-Pereira e Mutti nos deram suporte para pensar a docência desde a Análise de Discurso francesa. Nossos gestos de interpretação conduziram ao reconhecimento de dois sentidos apreendidos nos depoimentos: experiência como saber válido e busca de formação profissional. Eles fazem parte de uma Formação Discursiva Docente Escolar (FDDE) e remetem à preocupação com a qualidade das práticas formadoras. ...
Abstract
This investigation involved reviewing 20 editions of the new school magazine published in the period between the years 1987 and 1988. Our analytical gesture focused on the session "Teacher Room". The objective of the study was to understand the senses regarding the teacher, analyzing the existence (or not) of discursive echoes arising from the memory produced by the sayings of teachers in a magazine dedicated to the themes of education. To the analytical corpus the directed issue was: what ways ...
This investigation involved reviewing 20 editions of the new school magazine published in the period between the years 1987 and 1988. Our analytical gesture focused on the session "Teacher Room". The objective of the study was to understand the senses regarding the teacher, analyzing the existence (or not) of discursive echoes arising from the memory produced by the sayings of teachers in a magazine dedicated to the themes of education. To the analytical corpus the directed issue was: what ways can be evidenced in the words of the testimony teachers? Michel Pêcheux, Eni Orlandi, Ernst-Pereira and Mutti gave us support to think about teaching from French speech analysis. Our gestures of interpretation led to the recognition of two senses seized in the testimonies: experience as a valid knowledge and pursuit of vocational training. They are part of a school teacher discursive training (FDDE) and refer to concern about the quality of training practices. ...
In
Linguagem & ensino. Pelotas. Vol. 24, n.3 (jul./set. 2021), p. 584-602
Source
National
Collections
-
Journal Articles (35809)Humanities (6105)
This item is licensed under a Creative Commons License
