Tecnologias no trabalho docente : um olhar para o processo cognitivo de construção de estratégias pedagógicas
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
Technologies in teaching work : a look at the cognitive process of construction pedagogical strategies
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O contexto educacional vigente vem exigindo das instituições de ensino e dos docentes uma busca constante pela inovação, sendo necessário um repensar da formação continuada e, em especial, da prática pedagógica. O presente artigo propõe um modelo para compreensão do processo cognitivo de construção de estratégias educacionais pelos docentes. O modelo foi construído com base no constructo Piagetiano dos possíveis, a partir de uma pesquisa exploratória, de natureza qualitativa, na qual foram anal ...
O contexto educacional vigente vem exigindo das instituições de ensino e dos docentes uma busca constante pela inovação, sendo necessário um repensar da formação continuada e, em especial, da prática pedagógica. O presente artigo propõe um modelo para compreensão do processo cognitivo de construção de estratégias educacionais pelos docentes. O modelo foi construído com base no constructo Piagetiano dos possíveis, a partir de uma pesquisa exploratória, de natureza qualitativa, na qual foram analisadas as vivências de docentes em duas arquiteturas pedagógicas aplicadas numa formação continuada online. Através de um processo evolutivo e não-linear, o modelopermiteao docentebuscar heurísticas para abrir-se a novos possíveis, de acordo com os desafios que vivencia, estimulando-o a se reinventar em prol de uma educação emergente. ...
Abstract
Constant research for different teaching tools and methods, considering the demand for continued education and innovative pedagogical practices, is the challenge encountered by educational institutions and educators infacing the present context. This paper aims to propose a model for understanding the cognitive process of constructing educational strategies applied in online undergraduate courses. The model was built on the Piagetian of possible, from an exploratory research, of a qualitative n ...
Constant research for different teaching tools and methods, considering the demand for continued education and innovative pedagogical practices, is the challenge encountered by educational institutions and educators infacing the present context. This paper aims to propose a model for understanding the cognitive process of constructing educational strategies applied in online undergraduate courses. The model was built on the Piagetian of possible, from an exploratory research, of a qualitative nature, about the professors experiences in two pedagogical architectures applied in a continuous online training. Through an evolutionary and non linear process, the modelo allows professors to search for heuristics to open up to new possibilities, according to the challenges they face, encouraging them to recreate pedagogical practices for a differentiated education. ...
In
RENOTE: Novas Tecnologias na Educação. Vol. 19, n.1 (2021), p. 564-573
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42003)Engineering (2530)
-
Journal Articles (42003)Humanities (7279)
This item is licensed under a Creative Commons License
