Leitura e pós-modernidade : algumas reflexões
View/ Open
Date
2004Author
Type
Title alternative
Reading and post-modernity : some reflections
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo apresenta reflexões sobre dimensões pedagógicas da aproximação entre a leitura e a pós-modernidade, partindo de discussões sobre as múltiplas identidades contemporâneas e sobre a pós-modernidade, como conceito que tanto engloba mudanças sociais e culturais atuais como novas formas de "pensar a realidade". Exploram-se alguns pontos atuais dessa aproximação: a contestação da exclusividade do texto literário na escola em benefício de uma variedade de gêneros textuais e artefatos culturais ...
O artigo apresenta reflexões sobre dimensões pedagógicas da aproximação entre a leitura e a pós-modernidade, partindo de discussões sobre as múltiplas identidades contemporâneas e sobre a pós-modernidade, como conceito que tanto engloba mudanças sociais e culturais atuais como novas formas de "pensar a realidade". Exploram-se alguns pontos atuais dessa aproximação: a contestação da exclusividade do texto literário na escola em benefício de uma variedade de gêneros textuais e artefatos culturais; a emergência de variadas identidades nos novos materiais de leitura; o entendimento da leitura como importante espaço de processos identitários; o reconhecido hibridismo na produção da própria leitura, assim como novas configurações no processo, preferências e tipos de leitura para uma geração desde cedo constituída num ambiente de videogames, Internet e zapping. ...
Abstract
This article presents reflections on the pedagogic dimensions o f the approximation between reading and post-modernity, based on discussions about multiple contemporary identities and about post-modernity as a concept that includes current social and cultural changes as we/1 new ways of "thinking reality". Some current points of approximation are examined: questioning the exclusive use of literary texts in schools as opposed to using a variety of textual genres and cultural artifacts; the emerg ...
This article presents reflections on the pedagogic dimensions o f the approximation between reading and post-modernity, based on discussions about multiple contemporary identities and about post-modernity as a concept that includes current social and cultural changes as we/1 new ways of "thinking reality". Some current points of approximation are examined: questioning the exclusive use of literary texts in schools as opposed to using a variety of textual genres and cultural artifacts; the emergence of various different identities in new reading materiais; the understanding of reading as an important arena for identitary processes; the acknowledged hybridism o f the production of reading itself, as we/1 as new configurations of the process, preferences and types of reading for a generation that is constituted, from a very early age, in an environment of videogames, the Internet and zapping. ...
In
Revista da Fundarte. Montenegro, RS. Vol. 4, n. 7 (jan./jun. 2004), p. 49-52
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License