Políticas de educação infantil : conquistas, embates e desafios na construção de uma pedagogia da infância
View/ Open
Date
2018Type
Title alternative
Early childhood education policies: achievements, conflicts and challenges in the construction of an early childhood pedagogy
Subject
Abstract in Portuguese
A partir do campo das Políticas de Educação Infantil, o artigo tem como objetivo problematizar os modos de legislar a Educação Infantil no Brasil. Metodologicamente, é traçado um panorama das políticas de Educação Infantil com base na análise de documentos produzidos após a Constituição Federal de 1988. São destacados as conquistas, os embates e os desafios que têm sido enfrentados no campo da Educação Infantil. Conclui-se que os modos de educar as crianças têm constituído uma arena de disputas ...
A partir do campo das Políticas de Educação Infantil, o artigo tem como objetivo problematizar os modos de legislar a Educação Infantil no Brasil. Metodologicamente, é traçado um panorama das políticas de Educação Infantil com base na análise de documentos produzidos após a Constituição Federal de 1988. São destacados as conquistas, os embates e os desafios que têm sido enfrentados no campo da Educação Infantil. Conclui-se que os modos de educar as crianças têm constituído uma arena de disputas produzida em um sistema de relações de poder, no qual direitos sociais conquistados precisam ser reafirmados para que não sejam perdidos. ...
Abstract
From the field of Early Childhood Education Policies, the article aims to problematize the modes of legislating Early Childhood Education in Brazil. Methodologically, an overview of the Early Childhood Education policies is delineated based on the analysis of documents produced after the Federal Constitution of 1988. The achievements, conflicts and challenges that have been experienced in the field of Early Childhood Education are highlighted. In conclusion, the modes of educating children have ...
From the field of Early Childhood Education Policies, the article aims to problematize the modes of legislating Early Childhood Education in Brazil. Methodologically, an overview of the Early Childhood Education policies is delineated based on the analysis of documents produced after the Federal Constitution of 1988. The achievements, conflicts and challenges that have been experienced in the field of Early Childhood Education are highlighted. In conclusion, the modes of educating children have been an arena of disputes produced in a system of power relations, in which historically conquered social rights need to be reaffirmed so that they are not lost. ...
In
Revista educação pública (Cuiabá). Cuiabá. Vol. 27, n.66 (set./dez. 2008), p. 771-791
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License