Concepções acerca da natureza da ciência e da ética científica em estudantes e egressos de um curso de ciências biológicas

View/ Open
Date
2018Type
Title alternative
Conceptions about nature of science and acientific ethics in students and graduates from a biological sciences course
Subject
Abstract in Portuguese
Este artigo investiga as concepções acerca da natureza da ciência e sobre a ética na atividade científica em sujeitos com formação em Ciências Biológicas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, cuja coleta de dados ocorreu através de questionários eletrônicos com 50 sujeitos participantes, sendo estes estudantes e egressos de um curso de Ciências Biológicas. Os resultados apontam que os respondentes apresentam certas concepções de Ciência e ética científica que se aproximam de algumas visões dis ...
Este artigo investiga as concepções acerca da natureza da ciência e sobre a ética na atividade científica em sujeitos com formação em Ciências Biológicas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, cuja coleta de dados ocorreu através de questionários eletrônicos com 50 sujeitos participantes, sendo estes estudantes e egressos de um curso de Ciências Biológicas. Os resultados apontam que os respondentes apresentam certas concepções de Ciência e ética científica que se aproximam de algumas visões distorcidas ou equivocadas do trabalho de um cientista. Os participantes ainda puderam se posicionar a respeito de quatro situações práticas imaginárias que ocorrem na rotina de um cientista, devendo se expressar opiniões a respeito de uma situação hipotética relatada no instrumento de pesquisa e criando um juízo de valor em relação à mesma da mesma. Ressaltamos, a partir da análise, a necessidade de uma discussão mais criteriosa sobre natureza da ciência na formação dos profissionais biólogos e professores de biologia, que perpasse todas as disciplinas e não apenas as propedêuticas. Entendemos, por fim, que essa abordagem constitui em importante parte da atividade profissional na Biologia. ...
Abstract
This article investigates the conceptions about the nature of science and ethics on scientific activity on people with formation on Biological Sciences. This is a qualitative research whose data collection occured through electronic questionnaires with 50 subjects, students and graduates of a Biology course. The results show that the participants presented certain conceptions of Science and scientific ethics that approach of some distorted or misleading visions of the work of a scientist. Parti ...
This article investigates the conceptions about the nature of science and ethics on scientific activity on people with formation on Biological Sciences. This is a qualitative research whose data collection occured through electronic questionnaires with 50 subjects, students and graduates of a Biology course. The results show that the participants presented certain conceptions of Science and scientific ethics that approach of some distorted or misleading visions of the work of a scientist. Participants were still able to position themselves on four imaginary practical situations that occur in the routine of a scientist, expressing opinions about a hypothetical situation reported in the research instrument and creating a value judgment about it. We emphasize the need for a more careful discussion about the nature of science in the training of biologists, which crosses all disciplines and not only the preparatory ones, and we understand that this approach constitutes an important part of the professional activity of bachelors and graduates in Biological Sciences. We understand, finally, that this approach constitutes an important part of the professional activity on Biology. ...
In
Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista. Santo Ângelo, RS. Vol. 8, n. 1 (jan./jun. 2018), p. 43-58
Source
National
Collections
-
Journal Articles (37152)Humanities (6402)
This item is licensed under a Creative Commons License
