Livros didáticos em publicações na área de ensino : contribuições para análise e escolha
View/ Open
Date
2017Type
Title alternative
Textbooks in publications in the teaching research : contributions to analysis and choice
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A partir da consolidação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) cabe aos professores escolher as obras didáticas que serão utilizadas nas escolas. No entanto, esse processo de escolha tem apresentado problemas e estudos apontam escolhas pouco criteriosas por parte dos professores. O presente trabalho busca analisar as publicações sobre Livros Didáticos (LD) em periódicos e eventos da área de Ensino de Ciências e de Física do país e caracterizar estes trabalhos com intuito de identificar ...
A partir da consolidação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) cabe aos professores escolher as obras didáticas que serão utilizadas nas escolas. No entanto, esse processo de escolha tem apresentado problemas e estudos apontam escolhas pouco criteriosas por parte dos professores. O presente trabalho busca analisar as publicações sobre Livros Didáticos (LD) em periódicos e eventos da área de Ensino de Ciências e de Física do país e caracterizar estes trabalhos com intuito de identificar subsídios que auxiliem professores na escolha do LD. Os resultados apontam uma predominância de trabalhos sobre aspectos conceituais e sobre diagnósticos da situação de análise, escolha e uso, enquanto são poucas as proposições e discussões sobre ações que possam contribuir efetivamente para aperfeiçoar esses processos. ...
Abstract
Since the establishment of the National Program of Textbooks (PNLD) it is state school teachers’ task to select textbooks to be used in their schools. However, several case studies related to this theme have pointed out problems in textbook selection process with the suggestion of the need of discussing PNLD in management teaching classes. The present paper has aimed to analyze articles about textbooks in journals and conferences in the field of sciences and physics teaching in Brazil in order ...
Since the establishment of the National Program of Textbooks (PNLD) it is state school teachers’ task to select textbooks to be used in their schools. However, several case studies related to this theme have pointed out problems in textbook selection process with the suggestion of the need of discussing PNLD in management teaching classes. The present paper has aimed to analyze articles about textbooks in journals and conferences in the field of sciences and physics teaching in Brazil in order to identify data that could help teachers to select textbooks for their learners. Most of the obtained results deal with conceptual aspects and situation diagnoses of textbook analysis, selection and use while there are few propositions and discussions regarding actions that could really contribute to the improvement of these processes. ...
In
Investigações em ensino de ciências. Porto Alegre. Vol. 22, n. 1 (abr. 2017), p. 23-41
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License