A invenção de múltiplas alfabetizações e (an)alfabetismos

View/ Open
Date
2004Author
Type
Title alternative
Invention of multiple literacy and (il)literacy
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Tendo por referência o campo dos Estudos Culturais e campos afins, como os estudos pós-modernos e os estudos pós-estruturalistas, em sua vertente foucaultiana, este trabalho analisa um recorte da produção acadêmica na área da alfabetização, tratando tais produções como artefatos culturais, por serem resultado de um processo de construção social, que produz identidades e subjetividades no contexto de relações de poder. A análise cultural, ao interpretar a cultura como modo de vida global da soci ...
Tendo por referência o campo dos Estudos Culturais e campos afins, como os estudos pós-modernos e os estudos pós-estruturalistas, em sua vertente foucaultiana, este trabalho analisa um recorte da produção acadêmica na área da alfabetização, tratando tais produções como artefatos culturais, por serem resultado de um processo de construção social, que produz identidades e subjetividades no contexto de relações de poder. A análise cultural, ao interpretar a cultura como modo de vida global da sociedade, permite localizar a invenção e produtividade de alfabetizações escolares e alfabetismos culturais contextualmente, pelo exame de discursos que os constituem, como o da produção acadêmica, visibilizando algumas de suas representações. ...
Abstract
Based on Cultural Studies and correlated fields, such as postmodernism and post-structuralism, in its Foucauldian version, this paper analyzes a clipping from the academic production in the literacy field, treating them as cultural artifacts because they are the result of a process of social construction that produces identities and subjectivities, in a context of power relations. By interpreting culture as a global way of living in society, the cultural analysis allows us to locate the inventi ...
Based on Cultural Studies and correlated fields, such as postmodernism and post-structuralism, in its Foucauldian version, this paper analyzes a clipping from the academic production in the literacy field, treating them as cultural artifacts because they are the result of a process of social construction that produces identities and subjectivities, in a context of power relations. By interpreting culture as a global way of living in society, the cultural analysis allows us to locate the invention and productivity of school literacy and cultural literacy processes contextually by examining discourses which shape them, such as the academic production, visualizing some of its representations. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 29, n. 2 (jul./dez. 2004), p. 125-142
Source
National
Collections
-
Journal Articles (37096)Humanities (6402)
This item is licensed under a Creative Commons License
