Psiconáuticas na educação em saúde mental coletiva : promoção de saúde nos mundos das drogas
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Date
2012Author
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Specialization
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho pretende articular o paradigma da promoção de saúde em saúde mental diante das demandas relacionadas aos usos e abusos de drogas. Para tanto, partimos da perspectiva da educação em saúde mental coletiva, sugerindo-se a co-responsabilização na construção de sujeitos de cuidado, entendendo tais usos como práticas corporais que, vivenciadas singularmente, compõem saberes e elementos para além de recortes diagnósticos, tais como usos recreativos, abusivos, controlados ou problemáticos ...
Este trabalho pretende articular o paradigma da promoção de saúde em saúde mental diante das demandas relacionadas aos usos e abusos de drogas. Para tanto, partimos da perspectiva da educação em saúde mental coletiva, sugerindo-se a co-responsabilização na construção de sujeitos de cuidado, entendendo tais usos como práticas corporais que, vivenciadas singularmente, compõem saberes e elementos para além de recortes diagnósticos, tais como usos recreativos, abusivos, controlados ou problemáticos. Neste suporte teórico, são comentadas experiências que partem destes saberes compreendidos no campo da psiconáutica; seja na prática clínica da redução de danos, seja no acompanhamento de processos de educação permanente e continuada, junto a trabalhadores(as) de diferentes setores da rede pública. ...
Abstract
This work aims to articulate the paradigm of health promotion in mental health in face of current demands concerning the use and abuse of drugs. The starting point is the educational approach in Collective Mental Health perspective, suggesting coresponsibility as an element in the construction of self-care individuals, understanding the use of drugs as bodily practices that are uniquely experienced, producing knowledge based on elements beyond simple diagnostics, such as recreational, abusive, ...
This work aims to articulate the paradigm of health promotion in mental health in face of current demands concerning the use and abuse of drugs. The starting point is the educational approach in Collective Mental Health perspective, suggesting coresponsibility as an element in the construction of self-care individuals, understanding the use of drugs as bodily practices that are uniquely experienced, producing knowledge based on elements beyond simple diagnostics, such as recreational, abusive, controlled or problematic uses of drugs. Under this theoretical support, experiences from the field of psychonautics are discussed, in the contexts of clinical practices of harm reduction stractegies and the permanent education of public health services workers. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Curso de Especialização Educação em Saúde Mental Coletiva.
Collections
-
Humanities (1949)
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