Inteligência artificial generativa no ensino de programação : um mapeamento sistemático da literatura
View/ Open
Date
2024Author
Type
Title alternative
Generative artificial intelligence in programming teaching : a systematic mapping of literature
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo apresenta os resultados de um Mapeamento Sistemático da Literatura (MSL) cujo objetivo é identificar estudos que tratam do uso de Inteligência Artificial Generativa (GenAI) como auxílio ao ensino de programação. A pesquisa foi realizada nas bases de dados internacionais: ScienceDirect, Scopus, ACM Digital Library, IEEE e Web of Science, buscando publicações no período de janeiro de 2021 a março de 2024, retornando 160 estudos. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, a ...
Este artigo apresenta os resultados de um Mapeamento Sistemático da Literatura (MSL) cujo objetivo é identificar estudos que tratam do uso de Inteligência Artificial Generativa (GenAI) como auxílio ao ensino de programação. A pesquisa foi realizada nas bases de dados internacionais: ScienceDirect, Scopus, ACM Digital Library, IEEE e Web of Science, buscando publicações no período de janeiro de 2021 a março de 2024, retornando 160 estudos. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, analisou-se 51 artigos, que foram classificados em cinco categorias com relação ao objetivo e o uso da GenAI no ensino de programação: (a) avaliação do desempenho e limitações das ferramentas de GenAI, (b) desenvolvimento de ferramenta, (c) entrevistas/questionários (d) pesquisa exploratória com alunos e, (e) artigos de opinião/revisão. ...
Abstract
This article presents the results of a Systematic Literature Mapping (MSL) whose objective is to identify studies that deal with the use of Generative Artificial Intelligence (GenAI) as an aid to teaching programming. The research was carried out in international databases: ScienceDirect, Scopus, ACM Digital Library, IEEE, and Web of Science, searching for publications from January 2021 to March 2024, returning 160 studies. After applying the inclusion and exclusion criteria, 51 articles were a ...
This article presents the results of a Systematic Literature Mapping (MSL) whose objective is to identify studies that deal with the use of Generative Artificial Intelligence (GenAI) as an aid to teaching programming. The research was carried out in international databases: ScienceDirect, Scopus, ACM Digital Library, IEEE, and Web of Science, searching for publications from January 2021 to March 2024, returning 160 studies. After applying the inclusion and exclusion criteria, 51 articles were analyzed, which were classified into five categories in relation to the objective and use of GenAI in teaching programming: (a) evaluation of the performance and limitations of GenAI tools, (b) tool development, (c) interviews/questionnaires (d) exploratory research with students and, (e) opinion/review articles. ...
In
RENOTE: Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, RS. Vol. 22, n. 1 (jul. 2024), p. 262-272
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42601)Humanities (7412)
This item is licensed under a Creative Commons License
