Exame Nacional do Ensino Médio em questão : referência de autoavaliação ou procedimento de avaliação do sujeito?
Data
2024Tipo
Outro título
National High School Examination in question : self-assessment reference or subject assessment procedure?
Assunto
Resumo
Avaliação em larga escalacriada em 1998,com o intuitode aferir o conhecimento dos concluintes do Ensino Médio,o Exame Nacional do Ensino Médio (Enem)passou por alteraçõesem 2009. Assim sendo, esteartigo deriva depesquisa cujo objetivo principal foicompreender, a partirdaAnálise do Discurso Materialista, relações de forças em jogonos discursos de“textos fundadores” do Novo Enem –Portarias que correspondem ao corpusde via arquivista. O trabalho analítico-discursivo possibilitoureconhecer o Enem c ...
Avaliação em larga escalacriada em 1998,com o intuitode aferir o conhecimento dos concluintes do Ensino Médio,o Exame Nacional do Ensino Médio (Enem)passou por alteraçõesem 2009. Assim sendo, esteartigo deriva depesquisa cujo objetivo principal foicompreender, a partirdaAnálise do Discurso Materialista, relações de forças em jogonos discursos de“textos fundadores” do Novo Enem –Portarias que correspondem ao corpusde via arquivista. O trabalho analítico-discursivo possibilitoureconhecer o Enem como campo de disputas políticas epedagógicas,uma vez que os documentos apontaram para um sentido não exclusivo de protagonismo do participante, denotando posições ideológicas em tensão entre o entendimento do Exame como referência de autoavaliação ou procedimento de avaliação do sujeito. ...
Abstract
Large-scale assessment created in 1998 with the aim of measuring the knowledge of High School graduates, the National High School Examination (known, in Brazil, by the acronym ENEM)underwent changes in 2009. Thus, this article derives from research whose main objective was to understand, fromtheMaterialist Discourse Analysis, relations of forces in clash in the speeches of the “founding texts” of the New ENEM –Ordinances that correspond to the archival corpus. The analytical-discursive work mad ...
Large-scale assessment created in 1998 with the aim of measuring the knowledge of High School graduates, the National High School Examination (known, in Brazil, by the acronym ENEM)underwent changes in 2009. Thus, this article derives from research whose main objective was to understand, fromtheMaterialist Discourse Analysis, relations of forces in clash in the speeches of the “founding texts” of the New ENEM –Ordinances that correspond to the archival corpus. The analytical-discursive work made therecognition ofthe ENEM as a field of political and pedagogical disputes possible,since the documents pointed to a not exclusive sense of the participant’s protagonism, denoting ideological positions in tension between the understanding of the Exam as a reference for self-evaluation or subject assessment procedure ...
Contido em
Horizonte. Itatiba, SP. Vol. 42, n.1 (2024), e023071, 37 p.
Origem
Nacional
Coleções
-
Artigos de Periódicos (41833)Ciências Humanas (7260)
Este item está licenciado na Creative Commons License
