Aprendizagem baseada em problemas no ensino de Ciências : uma estratégia para desenvolver o consumo consciente de embalagens
View/ Open
Date
2021Author
Advisor
Co-advisor
Academic level
Specialization
Title alternative
Problem-based learning in science teaching : a strategy to develop conscious packaging consumption
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente trabalho tem como finalidade, desenvolver o consumo consciente de embalagens, utilizando uma metodologia ativa de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), ou do original Problem-Based Learning (PBL), motivando e tornando o aluno capaz de construir o seu aprendizado, discutir e integrar novas habilidades e conhecimentos. Este trabalho foi desenvolvido em uma turma do sétimo ano do ensino fundamental da Escola Estadual de ensino fundamental América, situada no município de Porto Alegre ...
O presente trabalho tem como finalidade, desenvolver o consumo consciente de embalagens, utilizando uma metodologia ativa de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), ou do original Problem-Based Learning (PBL), motivando e tornando o aluno capaz de construir o seu aprendizado, discutir e integrar novas habilidades e conhecimentos. Este trabalho foi desenvolvido em uma turma do sétimo ano do ensino fundamental da Escola Estadual de ensino fundamental América, situada no município de Porto Alegre – RS. Para isso foi elaborada uma atividade pedagógica com pesquisa qualitativa exploratória utilizando pesquisas bibliográficas como vídeos e textos explicativos, a análise dos dados será de forma narrativa pelo professor. Essa proposta metodológica busca contribuir com o ensino de Ciências, reforçando as práticas de educação ambiental por meio do consumo consciente de embalagens, afim de minimizar os impactos destas no ambiente, por parte dos alunos que constataram essa realidade e com isso refletindo em mudanças. ...
Abstract
This work aims to develop the conscious consumption of packaging, using an active Problem- Based Learning (PBL) or the original Problem-Based Learning (PBL) methodology, motivating and making the student able to build their learning, discuss and integrate new skills and knowledge. This work was developed in a group of the seventh year of elementary school at the América State School, located in the city of Porto Alegre – RS. For this, a pedagogical activity with exploratory qualitative research ...
This work aims to develop the conscious consumption of packaging, using an active Problem- Based Learning (PBL) or the original Problem-Based Learning (PBL) methodology, motivating and making the student able to build their learning, discuss and integrate new skills and knowledge. This work was developed in a group of the seventh year of elementary school at the América State School, located in the city of Porto Alegre – RS. For this, a pedagogical activity with exploratory qualitative research was developed using bibliographical research such as videos and explanatory texts, the data analysis will be done in a narrative form by the teacher. This methodological proposal seeks to contribute to the teaching of Science, reinforcing the practices of environmental education through the conscious consumption of packaging, in order to minimize their impacts on the environment, by the students who realized this reality and thus reflecting on changes. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Ciências Básicas da Saúde. Curso de Especialização em Ensino de Ciências “Ciência é 10!”.
Collections
-
Biological Sciences (183)
This item is licensed under a Creative Commons License