Aplicação de estratégias de gestão do conhecimento em grupos de pesquisa: a experiência do InfoCom/UFRGS
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
Applying knowledge management strategies in research groups: the Infocom/UFRGS experience
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo apresenta uma reflexão sobre a aplicação de estratégias de gestão do conhecimento em grupos de pesquisa, a partir da experiência do grupo de Pesquisa em Comportamento e Competências Infocomunicacionais (InfoCom). No referencial teórico, apresenta a gestão do conhecimento e algumas de suas principais técnicas. Trata-se de um estudo qualitativo e descritivo que, por meio de um estudo de caso operado através de pesquisa documental e observação participante, relata as açõesde gestão do ...
Este artigo apresenta uma reflexão sobre a aplicação de estratégias de gestão do conhecimento em grupos de pesquisa, a partir da experiência do grupo de Pesquisa em Comportamento e Competências Infocomunicacionais (InfoCom). No referencial teórico, apresenta a gestão do conhecimento e algumas de suas principais técnicas. Trata-se de um estudo qualitativo e descritivo que, por meio de um estudo de caso operado através de pesquisa documental e observação participante, relata as açõesde gestão do conhecimento empregadas nas atividades do grupo. Foi constatado que o uso da gestão do conhecimento pelo InfoCom, além de padronizar processos, promover a inovação e facilitar a colaboração, possui o potencial de incentivar o sentimento de pertencimento e a valorização dos sujeitos envolvidos. Conclui-se que a gestão do conhecimento é uma estratégia eficaz para dinamizar grupos de pesquisa, pois propicia interações que resultam em documentação administrativa (memória organizacional) e produçãointelectual do grupo, além de incentivar uma cultura de compartilhamento. ...
Abstract
This article presents a reflection on the application of knowledge management strategies in research groups, based on the experience of the Infocommunication Behavior and Competencies Research Group (InfoCom). In the theoretical framework, it presents knowledge management and some of its main techniques. This is a qualitative and descriptive study that, by means of a case study operated through documentary research and participant observation, reports on the knowledge management actions employe ...
This article presents a reflection on the application of knowledge management strategies in research groups, based on the experience of the Infocommunication Behavior and Competencies Research Group (InfoCom). In the theoretical framework, it presents knowledge management and some of its main techniques. This is a qualitative and descriptive study that, by means of a case study operated through documentary research and participant observation, reports on the knowledge management actions employed in the Group's activities. It was found that InfoCom's use of knowledge management, in addition to standardizing processes, promoting innovation, and facilitating collaboration, has the potential to encourage a sense of belonging and appreciation for the people involved. It isconcluded that knowledge management is an effective strategy to dynamize research groups, because it provides interactions that result in administrative documentation (organizational memory) and intellectual production of the Group, besides encouraging a culture of sharing. ...
In
Perspectivas em Gestão & Conhecimento. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Vol. 12, n. 3 (set./dez. 2022), p. 239-252
Source
National
Collections
-
Journal Articles (35809)Applied and Social Sciences (3603)
This item is licensed under a Creative Commons License
