Processos de in/exclusão de alunos com deficiência em tempos de sindemia covídica
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
In/exclusion processes for students with disabilities in times of the Covid syndemic
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo analisa os processos de in/exclusão vivenciados por alunos com deficiência durante o distanciamento social causado pela Covid-19, a partir de respostas a 214 questionários aplicados com docentes e gestores, atuantes em diferentes etapas da Educação Básica. Mediante análise do discurso de orientação foucaultiana, evidenciaram-se dois eixos de discussão: o primeiro aponta para um acirramento das desigualdades escolares e um enfraquecimento da democracia; e o segundo diz respeito a prá ...
Este artigo analisa os processos de in/exclusão vivenciados por alunos com deficiência durante o distanciamento social causado pela Covid-19, a partir de respostas a 214 questionários aplicados com docentes e gestores, atuantes em diferentes etapas da Educação Básica. Mediante análise do discurso de orientação foucaultiana, evidenciaram-se dois eixos de discussão: o primeiro aponta para um acirramento das desigualdades escolares e um enfraquecimento da democracia; e o segundo diz respeito a práticas de in/exclusão desenvolvidas por meio da individualização das atividades docentes e a outras elaboradas colaborativamente. Por fim, considera-se a escola como espaço comum na produção de práticas mais includentes. ...
Abstract
This paper analyzes processes of in/exclusion experienced by students with disabilities during the social distancing caused by Covid-19, considering the answers to 214 questionnaires administered to teachers and school managers working in different stages of Basic Education. Following a Foucauldian discourse analysis, two discussion axes have emerged: the first one points out the strengthening of school inequalities and the weakening of democracy; the second is related to both practices of in/e ...
This paper analyzes processes of in/exclusion experienced by students with disabilities during the social distancing caused by Covid-19, considering the answers to 214 questionnaires administered to teachers and school managers working in different stages of Basic Education. Following a Foucauldian discourse analysis, two discussion axes have emerged: the first one points out the strengthening of school inequalities and the weakening of democracy; the second is related to both practices of in/exclusion carried out through the individualization of teacher activities and practices carried out collaboratively. Finally, the school is regarded as a common space for producing practices that are more inclusive. ...
In
Ciência & educação. Bauru. Vol. 28 (2022), e22048, 18 p.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License