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dc.contributor.advisorBarcellos, Marcia Dutra dept_BR
dc.contributor.authorLopes, Cynthia Mikaela Chemello Favieropt_BR
dc.date.accessioned2022-11-10T04:50:07Zpt_BR
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/250945pt_BR
dc.description.abstractThe agrifood system and the production and consumption models are evaluated as one of the most polluting and harmful to the environment and that needs to have its patterns revisited. Thus, smarter production and manufacturing strategies, which are "refuse, rethink and reduce", from the Circular Economy models, are being applied to the food system. There is an ongoing discussion in society on how we can make food consumption more sustainable - and one of the ways to achieve that is to reduce meat consumption and to replace it with alternative protein (AP) sources. When it comes to the replacement of meat by alternative proteins, which is one of the many options for a more sustainable diet, consumers can already choose among a great amount, such as pulses, algae, insects, plant-based meat alternatives, and cultured meat. These are generally considered to be healthier and more environmentally friendly than traditional animal-derived proteins. Despite that, previous studies showed that consumer acceptance is still very low, both for plant-based, cultured meat or insect-based protein. In order to explore and better understand this phenomenon, this PhD dissertation had as a main goal to understand the role of framing of information and social norms as nudges to encourage the consumption of alternative proteins in the context of a circular economy, as well as the attributes that may influence on such consumption in different lifecourse moments. The understanding of which interventions could contribute to increasing such acceptance can enrich the field. This research had a qualitative approach, being the exploratory type. The data were collected through 5 focal groups and participatory observations, and analysed through content analysis. As evidence resulting from this study, the following points are highlighted: (1) nudges are important to promote AP products, mainly breaking the existing automaticity in the consumption of meat, which is seen as something natural, which consumers comment not to reflect on to perform; (2) it is necessary to adjust the communication of AP products, seeking not to communicate as products that reproduce the attributes of meat, but as alternative forms of protein ingestion; (3) despite the many barriers encountered regarding the consumption of APs, there are also drivers that can be further explored by the industry, such as the current price of animal, and taste x price of APs. These aspects are gates to open space for APs; (4) among the existing APs, lab meat generated greater interest and fewer barriers to be faced.en
dc.description.abstractO sistema agroalimentar e os modelos de produção e consumo são considerados como um dos mais poluentes e nocivos ao meio ambiente e que precisa ter seus padrões revisitados. Assim, estratégias de produção e consumo mais inteligentes, que são “recusar, repensar e reduzir”, a partir dos modelos da Economia Circular, estão sendo aplicadas ao sistema alimentar. Há uma discussão em curso na sociedade sobre como podemos tornar o consumo alimentar mais sustentável – e uma das formas de conseguir isso é reduzir o consumo de carne e substituí-la por fontes alternativas de proteína (AP). Quando se trata da substituição da carne por proteínas alternativas, que é uma das muitas opções para uma alimentação mais sustentável, o consumidor já pode escolher entre uma grande quantidade, como leguminosas, algas, insetos, alternativas à base de plantas e carnes cultivadas em laboratório. Estes são geralmente considerados mais saudáveis e ecológicos do que as proteínas tradicionais derivadas de animais. Apesar disso, estudos anteriores mostraram que a aceitação do consumidor ainda é muito baixa, tanto para carnes vegetais, carnes cultivadas ou proteínas à base de insetos. De forma a explorar e compreender melhor este fenómeno, esta tese de doutoramento teve como principal objetivo compreender o papel do enquadramento da informação e das normas sociais como estímulos para incentivar o consumo de proteínas alternativas no contexto de uma economia circular, bem como a atributos que podem influenciar esse consumo em diferentes momentos da vida. A compreensão de quais intervenções poderiam contribuir para aumentar essa aceitação pode enriquecer o campo. Esta pesquisa teve uma abordagem qualitativa, sendo do tipo exploratória. Os dados foram coletados por meio de 5 grupos focais e observações participantes, e analisados por meio da análise de conteúdo. Como evidência resultante deste estudo, destacam-se os seguintes pontos: (1) os nudges são importantes para promover os produtos AP, principalmente quebrando a automaticidade existente no consumo de carne, que é visto como algo natural, que os consumidores comentam não refletir sobre executar; (2) é necessário adequar a comunicação dos produtos AP, buscando não comunicar os produtos que reproduzem os atributos da carne, mas as formas alternativas de ingestão proteica; (3) apesar das muitas barreiras encontradas em relação ao consumo de APs, também existem direcionadores que podem ser mais explorados pela indústria, como o preço atual do animal e sabor x preço das APs. Esses aspectos são portas para abrir espaço para APs; (4) entre os APs existentes, a carne de laboratório gerou maior interesse e menos barreiras a serem enfrentadas.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEstilo de vidapt_BR
dc.subjectAlternative proteinsen
dc.subjectComportamento do consumidorpt_BR
dc.subjectConsumption of alternative proteinsen
dc.subjectNudgesen
dc.subjectConsumo de alimentospt_BR
dc.subjectEconomia circularpt_BR
dc.subjectLifecourseen
dc.subjectFood related lifestyleen
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectCarnept_BR
dc.titleNudging the consumption of alternative proteins in the context of circular economy - a qualitative assessmentpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.nrb001153385pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentEscola de Administraçãopt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2022pt_BR
dc.degree.leveldoutoradopt_BR


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