Psicanálise de crianças : a importância do aprender a pensar
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
Child psychoanalysis : the importance of learning to think
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Quando uma criança chega à análise, espera-se que ela venha para protagonizar sua própria história. Analisar o material clínico sustentado pela teoria do pensar de Bion pode fornecer a ampliação das nossas experiências, permitindo-nos refletir sobre nossas práticas e sobre como selecionamos certos padrões da personalidade do paciente para tomá-los como material de análise. As intervenções do analista precisam possibilitar a expressão de brincar livre da criança para que ela possa explorar e con ...
Quando uma criança chega à análise, espera-se que ela venha para protagonizar sua própria história. Analisar o material clínico sustentado pela teoria do pensar de Bion pode fornecer a ampliação das nossas experiências, permitindo-nos refletir sobre nossas práticas e sobre como selecionamos certos padrões da personalidade do paciente para tomá-los como material de análise. As intervenções do analista precisam possibilitar a expressão de brincar livre da criança para que ela possa explorar e constituir uma narrativa própria. Assim a função psicanalítica, na articulação da teoria do pensar com a sexualidade infantil, permite a construção de uma autenticidade em direção ao si mesmo. ...
Abstract
This article is an effort to investigate the clinical treatment of children using, as a reference, Wilfred Ruprecht Bion’s psychoanalytic theory of thinking. To him, it is the emotional experience that pro-motes the complex process of the formation of the psychic apparatus and the human thinking. We take two clinical vignettes to articulate and illustrate how his theoretical concepts carry a load of uncertainty and incompleteness, in order to, in clinical work, select and discriminate the diffe ...
This article is an effort to investigate the clinical treatment of children using, as a reference, Wilfred Ruprecht Bion’s psychoanalytic theory of thinking. To him, it is the emotional experience that pro-motes the complex process of the formation of the psychic apparatus and the human thinking. We take two clinical vignettes to articulate and illustrate how his theoretical concepts carry a load of uncertainty and incompleteness, in order to, in clinical work, select and discriminate the different functions of the child’s personality, which allows to communicate and transform the psychic ele-ments involved in the construction of thinking and playing in the session. ...
In
Cadernos de psicanálise. Rio de Janeiro. Vol. 44, n. 46 (jan./jun. 2022), p. 99-116
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40304)Humanities (6926)
This item is licensed under a Creative Commons License