Avaliação objetiva do ensino médico
View/ Open
Date
1991Type
Title alternative
Evaluation objective in the medicai teaching
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O processo de avaliação é de importância vital para as instituições de ensino superior. Em se tratando de ensino médico, a responsabilidade no processo ainda é maior, pela repercussão social que advém do exercício profissional de médicos despreparados'para sua profissão. Os métodos de avaliação são distintos, e aplicáveis de acordo com os objetivos propostos. Consistem em testes objetivos, testes de escolha múltipla, avaliação por "check71ist': registro, simulações, avaliação objetiva estrutura ...
O processo de avaliação é de importância vital para as instituições de ensino superior. Em se tratando de ensino médico, a responsabilidade no processo ainda é maior, pela repercussão social que advém do exercício profissional de médicos despreparados'para sua profissão. Os métodos de avaliação são distintos, e aplicáveis de acordo com os objetivos propostos. Consistem em testes objetivos, testes de escolha múltipla, avaliação por "check71ist': registro, simulações, avaliação objetiva estruturada de habilidades, exames orais, "pacientes instrutores" e revisões audiovisuais. A instituição deve definir o que avaliar, quando avaliar e como avaliar. Este processo, quando corretamente seguido, retroalimenta a instituição de ensino para definir se seu currículo é adequado e se manobras de correção se fazem necessárias. É feita uma revisão crítica das diferentes técnicas de avaliação objetiva em medicina, ressaltando-se as vantagens e desvantagens de cada uma delas. ...
Abstract
The evaluation process is of critical importance for the universitary teaching institutions. When the teaching of medicine is concerned the responsibility envolved in such process is even more important for the social repercussion of less than adequate prepared physicians for their professional practices. According to the objectives that are proposed different evaluation methods must be used. The methods available are: objective tests, multiple choice tests, evaluation by check-list, record of ...
The evaluation process is of critical importance for the universitary teaching institutions. When the teaching of medicine is concerned the responsibility envolved in such process is even more important for the social repercussion of less than adequate prepared physicians for their professional practices. According to the objectives that are proposed different evaluation methods must be used. The methods available are: objective tests, multiple choice tests, evaluation by check-list, record of clinical encounters, simulations, objective structured clinical examination, oral examinations, patient instructors, audiovisual reviews. What, how and when to evaluate must be defined by the institution. If this process is followed in an adequate way, it gives a feed-back to the teaching institution and provides it with accurate informations about the curriculum development and if corrections become necessary. A critical review is presented of the different objective evaluation technics in medicine; it is stressed the advantages and desadvantages of each one of them. ...
In
Revista Amrigs. Porto Alegre. Vol. 2, n. 35 (abr./jun. 1991), p. 116-119
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41958)Health Sciences (11333)
This item is licensed under a Creative Commons License
