Understanding the experience of adolescent depression : qualitative studies with adolescents from Porto Alegre, Brazil
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Data
2022Orientador
Nível acadêmico
Mestrado
Tipo
Assunto
Abstract
Adolescence is a time of physical and psychosocial change, as well as a period of intense growth, learning, adaptation, and development. Nonetheless, the current conceptualization of depression in adolescence pays limited attention to important differences that might occur in terms of the manifestation of the disorder in this specific developmental stage. In this sense, the idea of understanding how adolescents experience depression arises as part of a broader scope to understand psychopatholog ...
Adolescence is a time of physical and psychosocial change, as well as a period of intense growth, learning, adaptation, and development. Nonetheless, the current conceptualization of depression in adolescence pays limited attention to important differences that might occur in terms of the manifestation of the disorder in this specific developmental stage. In this sense, the idea of understanding how adolescents experience depression arises as part of a broader scope to understand psychopathology, highlighting the need for exploring the complexities and subtleties of mental health disorders. Therefore, this dissertation has as main objective to contribute to the understanding of the experience of adolescent depression using qualitative methods. Two studies are here presented. The first aimed to understand adolescents’ and other stakeholders’ conceptualizations of depression, focusing on their accounts of how depression changed the lives of adolescents. This approach had as a goal to include different voices and points of view, aiming to gather a comprehensive understanding of the contextual factors of the environments of adolescents who suffered from depression. The second study explores adolescents’ initial reactions after receiving a clinical diagnosis of Major Depressive Disorder. In this sense, we queried adolescents to explore the subjective experience of receiving the diagnosis, but also how this affects the contextualization of past experiences in light of this new diagnosis. Overarchingly, these studies present the vital role of interpersonal relationships in adolescent depression, recognizing the importance of impaired social functioning in depression. Finally, this dissertation contributes to addressing gaps in the contemporary literature about adolescent depression. It presents information on an understudied sample - Brazilian adolescents - and adds to a modest body of literature that uses qualitative methodologies as a powerful tool for building in-depth interpretations regarding how one interprets, understands, and shares their experiences. ...
Resumo
A adolescência é um período de mudança física e psicossocial, além de um período de intenso crescimento, aprendizado e desenvolvimento. Entretanto, a conceitualização atual de depressão na adolescência dá pouca atenção às diferenças importantes que podem ocorrer em termos da manifestação do transtorno nesse estágio específico do desenvolvimento. Nesse sentido, a ideia de compreender como os adolescentes vivenciam a depressão surge como parte de um escopo mais amplo de compreensão da psicopatolo ...
A adolescência é um período de mudança física e psicossocial, além de um período de intenso crescimento, aprendizado e desenvolvimento. Entretanto, a conceitualização atual de depressão na adolescência dá pouca atenção às diferenças importantes que podem ocorrer em termos da manifestação do transtorno nesse estágio específico do desenvolvimento. Nesse sentido, a ideia de compreender como os adolescentes vivenciam a depressão surge como parte de um escopo mais amplo de compreensão da psicopatologia, destacando a necessidade de explorar as complexidades e sutilezas da vivência dos transtornos mentais. Portanto, esta dissertação tem como objetivo principal contribuir para a compreensão da vivência da depressão em adolescentes por meio de métodos qualitativos. Dois estudos são aqui apresentados. O primeiro teve como objetivo compreender as conceitualizações de depressão de adolescentes e outras partes interessadas, com foco em seus relatos de como a depressão mudou a vida dos adolescentes. Essa abordagem teve como objetivo incluir diferentes vozes e pontos de vista, visando reunir uma compreensão abrangente dos fatores contextuais dos ambientes de adolescentes com depressão. O segundo estudo explora as reações iniciais dos adolescentes após receberem um diagnóstico clínico de Transtorno Depressivo Maior. Nesse sentido, buscamos explorar a experiência subjetiva de receber o diagnóstico, mas também como isso afeta a contextualização de experiências passadas à luz desse novo diagnóstico. De maneira geral, esses estudos apresentam o papel vital das relações interpessoais na depressão na adolescência, reconhecendo a importância de prejuízos no funcionamento social na depressão. Por fim, esta dissertação aborda lacunas na literatura contemporânea sobre depressão na adolescência, apresentando informações sobre uma amostra pouco estudada - adolescentes brasileiros. Dessa forma, soma-se a um modesto corpo de literatura que utiliza metodologias qualitativas como ferramenta para construir interpretações aprofundadas sobre como adolescentes interpretam, compreendem e compartilham suas experiências. ...
Instituição
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Medicina. Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Ciências do Comportamento.
Coleções
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Ciências da Saúde (9148)Psiquiatria (442)
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