A reforma educativa e a psicologização dos problemas sociais
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Data
1996Tipo
Outro título
Educational reform and the psicologizing of the social problems
Resumo
Faz-se aqui uma análise da reforma educacional do Estado Espanhol, enfatizando seus aspectos tecnocráticos, com a conseqüente desqualificação do papel do professorado, bem como sua opção pela psicologização da politica educacional, com exclusão das questões multiculturais, da percepção da discriminação sexista, da consideração da cultura popular e outras dimensões que vêm sendo estudadas pela Sociologia do Currículo. O texto da reforma é visto como um discurso predominantemente de corte psicoló ...
Faz-se aqui uma análise da reforma educacional do Estado Espanhol, enfatizando seus aspectos tecnocráticos, com a conseqüente desqualificação do papel do professorado, bem como sua opção pela psicologização da politica educacional, com exclusão das questões multiculturais, da percepção da discriminação sexista, da consideração da cultura popular e outras dimensões que vêm sendo estudadas pela Sociologia do Currículo. O texto da reforma é visto como um discurso predominantemente de corte psicológico, centrado em um indivíduo "universal", descontextualizado em suas dimensões mais sociais e históricas, e com efetivas dificuldades de conexão com a realidade educacional. ...
Abstract
Some of features of the recent reform of the system of education of Spain are here analyzed. The analysis calls attention to the reform's technocratic tendencies, with the attendant deskilling of the teachers' work. The reformers' option for a psychologizing approach is also emphasized, an approach which implies a disregard for questions such as multiculturalism, sexism, popular culture and the like, which, by contrast, have been considered as important by studies in the area of Sociology of th ...
Some of features of the recent reform of the system of education of Spain are here analyzed. The analysis calls attention to the reform's technocratic tendencies, with the attendant deskilling of the teachers' work. The reformers' option for a psychologizing approach is also emphasized, an approach which implies a disregard for questions such as multiculturalism, sexism, popular culture and the like, which, by contrast, have been considered as important by studies in the area of Sociology of the Currículum. The text which introduces the reform is seen as a predominantly psychological discourse, centered in an "universal" individual, a discourse voied of its more historical and social dimensions, and seriously limited in its possibilities of connections with the educational reality. ...
Contido em
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 21, n. 1 (jan./jun. 1996), p. 23-45
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Nacional
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