Na companhia de Foucault : multiplicar acontecimentos
View/ Open
Date
2004Author
Type
Title alternative
In Foucault’s company : to multiply events
Abstract in Portuguese (Brasil)
Discuto no artigo alguns tópicos dos ditos e escritos de Foucault, identificados como rica herança para o cotidiano de uma pesquisadora em educação. Trato principalmente do modo foucaultiano de investigação e escrita: a relevância das descontinuidades históricas; o trabalho de multiplicação dos sujeitos e dos discursos, tomados como acontecimentos; a complexidade dos enunciados, para além de representações e interpretações; a importância da problematização do presente; a entrega às transformaçõ ...
Discuto no artigo alguns tópicos dos ditos e escritos de Foucault, identificados como rica herança para o cotidiano de uma pesquisadora em educação. Trato principalmente do modo foucaultiano de investigação e escrita: a relevância das descontinuidades históricas; o trabalho de multiplicação dos sujeitos e dos discursos, tomados como acontecimentos; a complexidade dos enunciados, para além de representações e interpretações; a importância da problematização do presente; a entrega às transformações do percurso de investigação e do próprio pensamento. ...
Abstract
I discuss some topics of Foucault’s essential works, identified how rich heritage to researches on education. I specially discuss the foucaultian way of studying and writing: the theme of historical discontinuities; the multiplication of subjects and discourses, which are treated as events; the complexity of statements, beyond to work with representations and interpretations; the relevance of problematising our present life; the dedication to transform the own trajectories of researching and th ...
I discuss some topics of Foucault’s essential works, identified how rich heritage to researches on education. I specially discuss the foucaultian way of studying and writing: the theme of historical discontinuities; the multiplication of subjects and discourses, which are treated as events; the complexity of statements, beyond to work with representations and interpretations; the relevance of problematising our present life; the dedication to transform the own trajectories of researching and thinking. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 29, n. 1 (jan./jun. 2004), p. 215-227
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39874)Humanities (6870)
This item is licensed under a Creative Commons License