Incorporação da tecnologia digital à prática docente : compreendendo a gênese instrumental de licenciandos em matemática
View/ Open
Date
2018Type
Title alternative
Incorporating digital technology into the teaching practice : understanding the instrumental genesis of academics of undergraduate mathematics
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo expõe uma pesquisa, de caráter qualitativo e cunho exploratório, sobre as possíveis causas da resistência de acadêmicos do curso de Licenciatura em Matemática à inserção de Tecnologia Digital (TD) na prática docente. A pesquisa, fundamentada na teoria da gênese instrumental, foi realizada a partir de questionário on-line e observações sobre os comportamentos dos sujeitos durante a realização de propostas didáticas com utilização da TD. A partir da análise dos dados foi possíve ...
O presente artigo expõe uma pesquisa, de caráter qualitativo e cunho exploratório, sobre as possíveis causas da resistência de acadêmicos do curso de Licenciatura em Matemática à inserção de Tecnologia Digital (TD) na prática docente. A pesquisa, fundamentada na teoria da gênese instrumental, foi realizada a partir de questionário on-line e observações sobre os comportamentos dos sujeitos durante a realização de propostas didáticas com utilização da TD. A partir da análise dos dados foi possível concluir que existem fortes indícios de que os referidos acadêmicos possuem medo de enfrentarem situações que a TD proporciona em relação aos conceitos matemáticos, que por sua vez, influenciam na resistência à incorporação de tal tecnologia na prática docente. ...
Abstract
This article presents a research, of qualitative character and exploratory nature, on the possible causes of the resistance of academics of the undergraduate course in mathematics to the use of Digital Technology (DT) in the teaching practice. The research, based on the theory of Instrumental Genesis, was carried out from the online questionnaire and observations on the behaviors of the subjects during the realization of didactic proposals using the DT. There are strong indications that these s ...
This article presents a research, of qualitative character and exploratory nature, on the possible causes of the resistance of academics of the undergraduate course in mathematics to the use of Digital Technology (DT) in the teaching practice. The research, based on the theory of Instrumental Genesis, was carried out from the online questionnaire and observations on the behaviors of the subjects during the realization of didactic proposals using the DT. There are strong indications that these scholars are afraid to face situations that the DT provides in relation to mathematical concepts, which in turn influences the resistance to the incorporation of such technology in the teaching practice. ...
In
RENOTE : revista novas tecnologias na educação. Porto Alegre. Vol. 16, n. 1 (jul. 2018),9 p.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Exact and Earth Sciences (6158)
This item is licensed under a Creative Commons License