“Não podemos cruzar os braços ante a desfiguração plástica e psychica da humanidade”: a Educação Física na Eugenia de Renato Kehl (1917-1929)
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Data
2020Tipo
Outro título
“We cannot cross our arms in the face of the plastic and psychic disfigurement of humanity”: the Physical Education in the Eugenia of Renato Kehl (1917-1929)
Resumo
Este texto analisa as relações entre Eugenia e Educação Física nas obras de Renato Ferraz Kehl, publicadas entre 1917 e 1929. Atraído pelo interesse de popularizar a Eugenia no Brasil, Renato Kehl investia na “Educação Eugênica” e via, nas atividades ginásticas, mecanismos eficazes de pedagogização de preceitos eugênicos. Com o apoio da Educação Física, Kehl construía modelos normativos de masculinidade, bem como difundia a beleza física como atribuição feminina. Filiado à “Eugenia positiva”, s ...
Este texto analisa as relações entre Eugenia e Educação Física nas obras de Renato Ferraz Kehl, publicadas entre 1917 e 1929. Atraído pelo interesse de popularizar a Eugenia no Brasil, Renato Kehl investia na “Educação Eugênica” e via, nas atividades ginásticas, mecanismos eficazes de pedagogização de preceitos eugênicos. Com o apoio da Educação Física, Kehl construía modelos normativos de masculinidade, bem como difundia a beleza física como atribuição feminina. Filiado à “Eugenia positiva”, seu projeto de educação para a beleza eugênica defendia o ensino da seleção sexual como forma de assegurar o casamento entre cônjuges fisicamente eugênicos. ...
Abstract
This text analyzes the relations between Eugenia and physical education in the works of Renato Ferraz Kehl, published between 1917 and 1929. Attracted by the interest of popularizing Eugenia in Brazil, Renato Kehl invested in “Eugenic Education” and saw in the activities mechanisms for pedagogizing Eugenic precepts. With the support of Physical Education, Kehl constructed normative models of masculinity as well as diffused physical beauty as a feminine attribution. Affiliated to “Eugenia positi ...
This text analyzes the relations between Eugenia and physical education in the works of Renato Ferraz Kehl, published between 1917 and 1929. Attracted by the interest of popularizing Eugenia in Brazil, Renato Kehl invested in “Eugenic Education” and saw in the activities mechanisms for pedagogizing Eugenic precepts. With the support of Physical Education, Kehl constructed normative models of masculinity as well as diffused physical beauty as a feminine attribution. Affiliated to “Eugenia positivo”, her eugenic beauty education project advocated the teaching of sexual selection as a way to ensure marriage between physically eugenic spouses. ...
Contido em
Métis : história & cultura. Caxias do Sul, RS. Vol. 19, n.38, (jul/dez. 2020), p. 170-188
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