Highly able mathematics learners from a pragmatic perspective of language
Fecha
2014Materia
Abstract
This paper presents part of a post-structuralist research that aimed to analyze language games in forms of life of children regarded as high ability learners, thus evidencing the games that have been valued in school processes of selection and education enhancement. The work here presented was developed with the use of ethnographyinspired techniques involving three students from the Municipal Education Network of Porto Alegre (Brazil), their regular teachers and their SIR/AH teacher. Through th ...
This paper presents part of a post-structuralist research that aimed to analyze language games in forms of life of children regarded as high ability learners, thus evidencing the games that have been valued in school processes of selection and education enhancement. The work here presented was developed with the use of ethnographyinspired techniques involving three students from the Municipal Education Network of Porto Alegre (Brazil), their regular teachers and their SIR/AH teacher. Through the approximation between Wittgenstein’s notion of language games and Foucault’s notion of games of truth, it was possible to notice that in the core of these games there are rules of legitimation of discourses forged in power relations established among subjects in historical and social settings. With the approximation of these ideas, the expression power-language game was coined to support the discussions proposed in this study. It was concluded that high ability subjects are an effect of a discursive practice, since the ways of being and acting give them existence. It was also possible to notice that the identification and selection of these subjects occur mainly through comparative and classificatory processes. ...
Resumo
O presente artigo apresenta o recorte de uma pesquisa de cunho pós-estruturalista que teve por objetivo analisar os jogos de linguagem em formas de vida de crianças ditas portadoras de altas habilidades, evidenciando aqueles valorizados pelos processos escolares de seleção e enriquecimento educativo. O trabalho apresentado neste artigo foi desenvolvido a partir de técnicas de inspiração etnográficas, envolvendo três alunos da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (Brasil), suas professoras d ...
O presente artigo apresenta o recorte de uma pesquisa de cunho pós-estruturalista que teve por objetivo analisar os jogos de linguagem em formas de vida de crianças ditas portadoras de altas habilidades, evidenciando aqueles valorizados pelos processos escolares de seleção e enriquecimento educativo. O trabalho apresentado neste artigo foi desenvolvido a partir de técnicas de inspiração etnográficas, envolvendo três alunos da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (Brasil), suas professoras do ensino regular, bem como, a professora da SIR/AH. Aproximando a noção de jogos de linguagem de Wittgenstein, da noção de jogos de verdade de Foucault, foi possível perceber que no âmago desses jogos encontram-se regras de legitimação de discursos forjados nas relações de poder mantidas entre os sujeitos no espaço histórico e social. No exercício de aproximação dessas ideias cunhou-se a expressão jogos de poder-linguagem, a qual passa a sustentar as discussões propostas neste estudo. Conclui-se que o sujeito das altas habilidades é efeito de uma prática discursiva, uma vez que são os modos de ser e de agir que lhe outorgam existência. Também foi possível perceber que a identificação e seleção desses sujeitos dão-se, acima de tudo, por processos comparativos e classificatórios. ...
En
RIPEM: The International Journal for Research in Mathematics Education. Florianópolis, SC. Vol. 4, n. 2, (2014), 139-154
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