Mostrar registro simples

dc.contributor.authorJelinek, Karin Ritterpt_BR
dc.contributor.authorLópez Bello, Samuel Edmundopt_BR
dc.date.accessioned2020-06-19T03:36:24Zpt_BR
dc.date.issued2014pt_BR
dc.identifier.issn2238-0345pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/210408pt_BR
dc.description.abstractThis paper presents part of a post-structuralist research that aimed to analyze language games in forms of life of children regarded as high ability learners, thus evidencing the games that have been valued in school processes of selection and education enhancement. The work here presented was developed with the use of ethnographyinspired techniques involving three students from the Municipal Education Network of Porto Alegre (Brazil), their regular teachers and their SIR/AH teacher. Through the approximation between Wittgenstein’s notion of language games and Foucault’s notion of games of truth, it was possible to notice that in the core of these games there are rules of legitimation of discourses forged in power relations established among subjects in historical and social settings. With the approximation of these ideas, the expression power-language game was coined to support the discussions proposed in this study. It was concluded that high ability subjects are an effect of a discursive practice, since the ways of being and acting give them existence. It was also possible to notice that the identification and selection of these subjects occur mainly through comparative and classificatory processes.en
dc.description.abstractO presente artigo apresenta o recorte de uma pesquisa de cunho pós-estruturalista que teve por objetivo analisar os jogos de linguagem em formas de vida de crianças ditas portadoras de altas habilidades, evidenciando aqueles valorizados pelos processos escolares de seleção e enriquecimento educativo. O trabalho apresentado neste artigo foi desenvolvido a partir de técnicas de inspiração etnográficas, envolvendo três alunos da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (Brasil), suas professoras do ensino regular, bem como, a professora da SIR/AH. Aproximando a noção de jogos de linguagem de Wittgenstein, da noção de jogos de verdade de Foucault, foi possível perceber que no âmago desses jogos encontram-se regras de legitimação de discursos forjados nas relações de poder mantidas entre os sujeitos no espaço histórico e social. No exercício de aproximação dessas ideias cunhou-se a expressão jogos de poder-linguagem, a qual passa a sustentar as discussões propostas neste estudo. Conclui-se que o sujeito das altas habilidades é efeito de uma prática discursiva, uma vez que são os modos de ser e de agir que lhe outorgam existência. Também foi possível perceber que a identificação e seleção desses sujeitos dão-se, acima de tudo, por processos comparativos e classificatórios.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRIPEM: The International Journal for Research in Mathematics Education. Florianópolis, SC. Vol. 4, n. 2, (2014), 139-154pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectHigh abilitiesen
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subjectJogopt_BR
dc.subjectPower-language gamesen
dc.subjectSchool practicesen
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectSubjectivityen
dc.subjectConductsen
dc.titleHighly able mathematics learners from a pragmatic perspective of languagept_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000934821pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples