Vivências etnomatemaéticas : linguagem, escrita e ficções de si
View/ Open
Date
2019Type
Title alternative
Ethnomatemaetics experiences : language, writing and self fictions
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Integrado à pesquisa de mestrado que buscou a emergência do conceito de Etnomatemaética, que vem se desenvolvendo inspirado, entre outros, nos conceitos de ficção e escrita de si em Foucault, o presente trabalho visa apresentar uma proposta de olhar etnomatemaético através de experiências de ensino de matemática constituídas a partir do que denominamos inicialmente como Língua Matemática. O aporte teórico da pesquisa foi pautado na Análise do Discurso em Foucault, a partir de uma pesquisa teóri ...
Integrado à pesquisa de mestrado que buscou a emergência do conceito de Etnomatemaética, que vem se desenvolvendo inspirado, entre outros, nos conceitos de ficção e escrita de si em Foucault, o presente trabalho visa apresentar uma proposta de olhar etnomatemaético através de experiências de ensino de matemática constituídas a partir do que denominamos inicialmente como Língua Matemática. O aporte teórico da pesquisa foi pautado na Análise do Discurso em Foucault, a partir de uma pesquisa teórico-bibliográfica. Partindo de processos de escrita e ficção de si, os alunos envolvidos nas sociedades de aprendizagem analisadas foram incentivados a desenvolver aprendizagens no campo da Matemática, produzindo sentidos individuais sobre campos do conhecimento. Acreditando que toda escrita é um processo de criação em um determinado zeitgeist, propomos a partir desse artigo um outro olhar sobre a Etnomatemática, convidando pesquisadores a conhecer essa Língua Matemática, participando da constituição de uma Etnomatemaética. ...
Abstract
Integrated to the masters research that sought the emergence of the concept of Ethnomatemaetics, that has been developed inspired, among others, in the concepts of fiction and self-writing in Foucault, the present work aims to present a proposal of an ethnomatemaetic look through experiences of mathematics’ teaching constituted from what we initially called Mathematical Language. The theoretical support of the research was based on Discourse Analysis in Foucault, from a theoretical-bibliographi ...
Integrated to the masters research that sought the emergence of the concept of Ethnomatemaetics, that has been developed inspired, among others, in the concepts of fiction and self-writing in Foucault, the present work aims to present a proposal of an ethnomatemaetic look through experiences of mathematics’ teaching constituted from what we initially called Mathematical Language. The theoretical support of the research was based on Discourse Analysis in Foucault, from a theoretical-bibliographic research. Starting from processes of writing and self-fiction, the students involved in the learning societies analyzed were encouraged to develop learning in the field of mathematics, producing individual meanings about fields of knowledge. Believing that all writing is a process of creation in a certain zeitgeist, we propose another look at Ethnomathematics, inviting researchers to experience a Mathematical Language, being part of the constitution of an Ethnomatemaetics. ...
In
Revista Panorâmica. Cuiabá, MT. Vol. 28, n. 2 (jul/dez. 2019), p. 12-27
Source
National
Collections
-
Journal Articles (37147)Humanities (6402)
This item is licensed under a Creative Commons License
