Sobre a função de dicionários escolares voltados para o segundo ciclo do ensino fundamental
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Date
2014Type
Title alternative
On the function of dictionaries adopted in the fourth and fifth years of the Brazilian school education
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
De acordo com Bugueño-Miranda e Farias (2008, 2009), obras lexicográficas devem ser compiladas à luz de três axiomas: um enquadramento taxonômico, a definição de um perfil de usuário e o reconhecimento de uma função para a obra. O presente trabalho traça algumas considerações sobre o terceiro axioma. Com base na distinção entre onomasiologia e semasiologia, procuramos estabelecer as possíveis funções que um dicionário voltado para o segundo ciclo do ensino fundamental poderia cumprir junto a se ...
De acordo com Bugueño-Miranda e Farias (2008, 2009), obras lexicográficas devem ser compiladas à luz de três axiomas: um enquadramento taxonômico, a definição de um perfil de usuário e o reconhecimento de uma função para a obra. O presente trabalho traça algumas considerações sobre o terceiro axioma. Com base na distinção entre onomasiologia e semasiologia, procuramos estabelecer as possíveis funções que um dicionário voltado para o segundo ciclo do ensino fundamental poderia cumprir junto a seus consulentes. Tendo em vista o público-alvo da obra analisada, concluímos que este tipo de obra deveria se restringir à função de decodificação linguística. ...
Abstract
According to Bugueño-Miranda and Farias (2008, 2009), dictionaries must be compiled by three parameters: a taxonomic classification, a user profile, and a function. This paper discusses issues regarding the third parameter. Based on the Onomasiology-Semasiology distinction, we intend to determine the possible functions of a dictionary adopted in the fourth and fifth years of the Brazilian school education. Bearing in mind the users of this reference work, we concluded that this kind of dictiona ...
According to Bugueño-Miranda and Farias (2008, 2009), dictionaries must be compiled by three parameters: a taxonomic classification, a user profile, and a function. This paper discusses issues regarding the third parameter. Based on the Onomasiology-Semasiology distinction, we intend to determine the possible functions of a dictionary adopted in the fourth and fifth years of the Brazilian school education. Bearing in mind the users of this reference work, we concluded that this kind of dictionary should restrict itself to the function of linguistic comprehension. ...
In
Lingüística (Rio de Janeiro). Rio de Janeiro, RJ. Vol. 10, n. 1 (jun. 2014), p. 377-392
Source
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