Mostrar registro simples

dc.contributor.authorMonteiro, Carlos Eduardo Ferreirapt_BR
dc.contributor.authorDuarte, Cláudia Glavampt_BR
dc.contributor.authorCarvalho, Liliane Maria Teixeira Lima dept_BR
dc.contributor.authorAlmeida, Ana Quele Gomes dept_BR
dc.contributor.authorDiniz, Amanda Maria Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-11-13T03:51:48Zpt_BR
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.issn2238-0345pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/201677pt_BR
dc.description.abstractAlthough the majority of the Brazilian population is comprised of Afro-Brazilians, prejudice situations against them are common, even in school situations. Fifteen years ago the federal government published National Curricular Guidelines for Quilombola School Education in remnant communities of former slaves. This article aims to discuss aspects of the challenges in developing a mathematics education that promotes ethnicracial equity. We present elements from a field study with a group of quilombola school teachers. The results indicate that the inclusion of strategies to rescue African mathematics knowledge faces resistance and prejudice from teachers, students and families. Studies that investigate the processes of teaching and learning Mathematics by Afro-Brazilians may contribute to make these discriminations visible.en
dc.description.abstractApesar da maioria da população brasileira ser constituída por negros ou pardos, o preconceito contra as pessoas e cultura afrodescendentes é cotidiano, inclusive em situações escolares. Há 15 anos o governo federal oficializou a educação quilombola em comunidades remanescentes de africanos escravizados. Este artigo tem como objetivo discutir aspectos dos desafios em desenvolver uma Educação Matemática que promova a equidade étnico-racial. São apresentados elementos de um estudo de campo com um grupo de professoras de uma escola quilombola. Os resultados indicam que a inclusão de estratégias de resgate da matemática africana enfrenta resistências e preconceitos dos próprios professores, alunos e famílias. Estudos que investiguem os processos de ensino e aprendizagem de Matemática por afro-brasileiros poderão contribuir para visibilizar essas discriminações.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRIPEM: International journal for research in mathematics education [recurso eletrônico]. Brasília, DF : Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2019. Vol. 9, n. 1 (2019), p. 61-72.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectEducação escolar quilombolapt_BR
dc.titleEducação Matemática e Educação Quilombola : reflexões de professoras sobre os desafios para equidade étnico-racialpt_BR
dc.title.alternativeMathematics education and quilombola education : reflections by teachers on the challenges to ethnic-racial equityen
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001105139pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples