Digital product-service system : a study on the intersection between digitalization and servitization
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2019Author
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Master
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Abstract
The topics of digitization and servitization have been researched in several areas. In this dissertation the focus is on how the interface between the two fields of allows new value propositions. In this sense, the services offered can be impacted by the digitization both in its development and in its final result. Therefore, the first objective of this dissertation is to understand the perceived barriers in each of the two moments. The results show that the most significant barriers are found ...
The topics of digitization and servitization have been researched in several areas. In this dissertation the focus is on how the interface between the two fields of allows new value propositions. In this sense, the services offered can be impacted by the digitization both in its development and in its final result. Therefore, the first objective of this dissertation is to understand the perceived barriers in each of the two moments. The results show that the most significant barriers are found in the use of digitization for the innovation of the final offer of servitization. Thus, the second objective addressed by this study is to understand how digitization and servitization convergence, named DPSS, deliver value offers and the necessary capabilities for their delivery. The results of the literature review show that the DPSS offers are organized into three levels (basic, intermediary, and advanced), according to the business model offered, risk, service delivered and data usage. It was identified that as the level of DPSS increases, so do the capabilities required for its supply. Finally, based on the identified levels, we sought to understand the drivers and barriers for each level of DPSS. The results demonstrate that the barrier that most hinders the adoption of DPSS is the perception of value by the customer at the lower levels due to the focus of the offer on operational issues. Whereas at more advanced levels the drivers are characterized by the perceived value by the consumer, as this level is characterized by the focus on delivering a customized solution. ...
Abstract in Portuguese (Brasil)
Os temas digitalização e servitização têm sido pesquisados em diversas áreas. Este trabalho foca-se em analisar como a interface entre os dois campos de pesquisa possibilita novas ofertas de valor. Neste sentido, as ofertas servitizadas podem ser impactadas pela digitalização tanto no seu desenvolvimento quanto no seu resultado final. Portanto o primeiro objetivo desta dissertação é compreender quais as barreiras percebidas para cada um dos dois momentos. Os resultados demonstram que as barreir ...
Os temas digitalização e servitização têm sido pesquisados em diversas áreas. Este trabalho foca-se em analisar como a interface entre os dois campos de pesquisa possibilita novas ofertas de valor. Neste sentido, as ofertas servitizadas podem ser impactadas pela digitalização tanto no seu desenvolvimento quanto no seu resultado final. Portanto o primeiro objetivo desta dissertação é compreender quais as barreiras percebidas para cada um dos dois momentos. Os resultados demonstram que as barreiras mais significativas se encontram no uso da digitalização para a inovação da oferta final da servitização. Assim, o segundo objetivo abordado por este estudo é o de compreender como a digitalização e a servitização compõem ofertas de valor por meio de ofertas combinadas, denominadas DPSS, e quais as capabilidades necessárias para sua entrega. Os resultados da revisão da literatura demonstram que as ofertas de DPSS se organizam em três níveis (básico, intermediário e avançado), que, por sua vez são compostas pelos fatores: modelo de negócios ofertado, risco, serviço entregue e uso dos dados. Identificou-se que conforme cresce o nível de DPSS, crescem também as capabilidades necessárias para a sua oferta. Finalmente, com base nos níveis identificados, buscou-se compreender quais os impulsionadores e as barreiras para cada nível de DPSS. Os resultados demonstram que a barreira mais dificulta a oferta de DPSS é a percepção de valor pelo cliente nos níveis mais baixos, devido ao foco da oferta em questões operacionais. Ao passo que, em níveis mais avançados, os impulsionadores se caracterizam justamente pela oferta de valor percebida pelo consumidor, uma vez que o nível avançado se caracteriza pelo foco na entrega de uma solução customizada. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Engenharia. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção.
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