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dc.contributor.advisorComim, Flavio Vasconcellospt_BR
dc.contributor.authorTillmann, Eduardo Andrépt_BR
dc.date.accessioned2018-09-20T02:29:24Zpt_BR
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/182279pt_BR
dc.description.abstractThe aim of this research is to analyze the role of gender on scholastic achievement in Brazil, emphasizing inequalities and peer effects. These issues are analyzed in five chapters, including the introduction and the concluding remarks. We start by briefly describing gender inequality in terms of math and literacy achievements in Brazil, focusing, mainly, on 5th and 9th grade students. We observe that boys tend to outperform girls in math, a relation that reverses in literacy and, furthermore, that these inequalities increase in more advanced schooling years. The second chapter aims to investigate the factors associated with these differences, exploring students’, teachers’ and schools characteristics in two different types of decomposition methods, one that explores differences in mean achievement and another that assesses the entire test score distribution. The results indicate that despite boys and girls having similar family and socioeconomic characteristics, the main contributor towards the learning differences is the return of these characteristics in terms of test scores for each of the two genders, which, therefore, reduces the role of teachers’ and schools in diminishing these inequalities. The third chapter deals with peer effects in 5th grade Brazilian public schools. It investigates the casual relationship between the proportion of girls at school and learning. We identify a positive relation between test scores and the proportion of girls in literacy and, mainly, in math, a subject that girls tend to be outscored by boys. This, in fact, draws attention to the fourth chapter, which seeks to elucidate the mechanisms behind this influence. We verify that the benefits of having a greater proportion of girls are mainly through improvements in student behavior, which reflects in less violence, greater teacher expectations over the student’s academic future, and facilitates classroom progress. In terms of public policies, this research draws attention to gender as an important factor in the allocation of students and teachers within schools. Therefore, the consideration of our findings in the formulation and execution of policies can result in effective and low cost measures aimed at increasing scholastic achievement.en
dc.description.abstractO objetivo desta pesquisa é analisar o papel do gênero no aprendizado escolar no Brasil, enfatizando desigualdades e o efeito de pares. Essas questões foram analisadas em cinco capítulos, incluindo a introdução e as considerações finais. Inicia-se com uma breve descrição sobre a desigualdade de gênero em termos de aprendizado de matemática e português no Brasil considerando, principalmente, os alunos de 5º e 9º ano. Observa-se que os meninos tendem a se sair melhor em matemática que as meninas, uma relação que se inverte para português e, ainda, que estas desigualdades aumentam nos anos escolares mais avançados. O segundo capítulo visa investigar os fatores associados a estas diferenças, explorando características dos alunos, professores e escolas através de dois métodos diferentes de decomposição, uma que explora a diferença de média dos resultados e outra que analisa toda a distribuição de notas. Os resultados indicam que apesar de meninos e meninas possuírem características de contexto socioeconômico e familiares parecidas, o principal fator contribuinte para as diferenças de aprendizado está no retorno destas características em termos de nota para cada um dos dois gêneros, o que, portanto, reduz o papel do professor e da escola na diminuição destas desigualdades. O terceiro capítulo trata do efeito de pares no aprendizado do 5º ano das escolas públicas brasileiras. Ele investiga, de maneira causal, a relação entre a proporção de meninas na escola e o aprendizado. Identifica-se uma relação positiva entre notas e a proporção de meninas em português e, principalmente, em matemática, uma disciplina cujas meninas tendem a se sair piores do que os meninos. Isto, portanto, chama atenção para o tópico do quarto capítulo, que busca elucidar mecanismos por trás desta influência. Verifica-se, portanto, que o efeito positivo das meninas ocorre via comportamento, o que se reflete em menor violência, maior expectativa dos professores sobre o futuro escolar dos alunos e facilita o andamento da classe. Diante disso, em termos de políticas públicas, o trabalho chama atenção para o gênero como fator importante na alocação de alunos e professores dentro da escola. Assim, levar os resultados aqui apresentados em consideração na formulação e execução de políticas pode resultar em medidas efetivas e de baixo custo voltadas para o aumento do aprendizado escolar.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectGender inequalityen
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectPeer effectsen
dc.subjectEconomia da educaçãopt_BR
dc.subjectAcademic achievement in Brazilen
dc.subjectEscolaridadept_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.titleThe role of gender in brazilian academic achievement : inequality and peer effectspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.nrb001072775pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Ciências Econômicaspt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Economiapt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2018pt_BR
dc.degree.leveldoutoradopt_BR


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