Cadernos de Beatriz : discussões teóricas para uma aproximação com a matemática nos registros de estágio da normalista gaúcha (1967)

View/ Open
Date
2017Type
Subject
Abstract in Portuguese
O presente artigo sintetiza as reflexões produzidas na primeira etapa de análise de cadernos escolares como fonte de pesquisa para a história da educação matemática, apresentando aproximações teóricas feitas pelos autores sobre a utilização de fontes dessa natureza. Tal etapa foi cumprida como antecedente à análise da matemática presente em um conjunto de cadernos do estágio realizado por uma normalista em uma turma de 1º ano primário de uma escola gaúcha, no ano de 1967. Trata-se de um acervo ...
O presente artigo sintetiza as reflexões produzidas na primeira etapa de análise de cadernos escolares como fonte de pesquisa para a história da educação matemática, apresentando aproximações teóricas feitas pelos autores sobre a utilização de fontes dessa natureza. Tal etapa foi cumprida como antecedente à análise da matemática presente em um conjunto de cadernos do estágio realizado por uma normalista em uma turma de 1º ano primário de uma escola gaúcha, no ano de 1967. Trata-se de um acervo pessoal constituído por cinco cadernos, que correspondem à totalidade dos registros da normalista relativos às atividades durante aquele estágio, etapa obrigatória de sua formação na escola normal. O texto não apresenta, propriamente, uma discussão sobre a matemática presente nesses cadernos, mas convida o leitor a um debate acerca de aspectos técnicos da materialidade desse objeto escolar, bem como sobre as potencialidades e limites desse tipo de fonte para a produção de explicações de cunho histórico a respeito de práticas de matemática ocorridas no interior das instituições formadoras de normalistas no país. ...
Abstract
This article synthesizes the reflections produced in the first stage of analysis of schoolbooks as a research source for the history of mathematics education, presenting theoretical approximations made by the authors about the use of this kind of source. This stage was fulfilled as an antecedent to the analysis of the mathematics present in a set of notebooks of the period of school-based teaching practice – “estágio”- realized by a trainee teacher in a student classroom of the first year of a ...
This article synthesizes the reflections produced in the first stage of analysis of schoolbooks as a research source for the history of mathematics education, presenting theoretical approximations made by the authors about the use of this kind of source. This stage was fulfilled as an antecedent to the analysis of the mathematics present in a set of notebooks of the period of school-based teaching practice – “estágio”- realized by a trainee teacher in a student classroom of the first year of a primary school of Rio Grande do Sul/Brasil in 1967. It is a personal collection constituted by five notebooks, which correspond to the totality of the trainee teacher records related to the activities developed during her practice, an obligatory stage of her formation in the teacher’s college. The text does not present a discussion about the mathematics present in these notebooks, but invites the reader to a debate about technical aspects of the materiality of this school object, as well as the potentialities and limits of this type of source for the production of historical explanations regarding the practices of mathematics occurring within the teacher training institutions in the country. ...
In
HISTEMAT – Revista de História da Educação Matemática. São Paulo: Editora da Sociedade Brasileira de História da Matemática. Vol. 3, n. 1 (2017), p. 56-76
Source
National
Collections
-
Journal Articles (37081)Exact and Earth Sciences (5670)
This item is licensed under a Creative Commons License
