Teaching and learning nursing management in the hospital context : an approach in the light of Pichon-Rivière
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Data
2017Tipo
Outro título
Ensinar e aprender administração em enfermagem no contexto hospitalar : um enfoque à luz de Pichon-Rivière
Enseñar y aprender administración de enfermería en el marco hospitalario : un enfoque a la luz de Pichon-Rivière
Assunto
Abstract
Objective: Analyze the articulation of students, professors (supervisors of the undergraduate practicum) and nursing professionals in teaching and learning nursing management at graduation in a public university hospital. Method: This is a study of qualitative approach, anchored in the operative group reference of Pichon-Rivière. Data collection was held between October 2013 and September 2014 and consisted of a selfadministered questionnaire, participant observation and focus group. The inform ...
Objective: Analyze the articulation of students, professors (supervisors of the undergraduate practicum) and nursing professionals in teaching and learning nursing management at graduation in a public university hospital. Method: This is a study of qualitative approach, anchored in the operative group reference of Pichon-Rivière. Data collection was held between October 2013 and September 2014 and consisted of a selfadministered questionnaire, participant observation and focus group. The information was submitted to thematic analysis. Results: The thematic analysis of the corpus resulted in four themes: the unknown and the inevitable; in coming and going, attitudes, values and new bonding; the dialogue and ways of acting in the teaching/learning; the emergence of praxis. Conclusion: The articulation among students, supervisors and nursing professionals occurring in a coming and going of attitudes, values and new bonding, in which the dialogue enables ways of acting in the teaching/learning of nursing management in graduation, allowing the emergence of praxis. ...
Resumo
Objetivo: Analisar como se articulam alunos, professores e profissionais de enfermagem no ensinar e aprender administração em enfermagem na graduação, em um hospital universitário público. Método: A pesquisa insere-se na abordagem qualitativa, ancorada no referencial de Pichon-Rivière sobre grupo operativo. A coleta das informações deu-se entre outubro de 2013 e setembro de 2014 e consistiu em Questionário Autoadministrado, Observação Participante e Grupo Focal. As informações foram submetidas ...
Objetivo: Analisar como se articulam alunos, professores e profissionais de enfermagem no ensinar e aprender administração em enfermagem na graduação, em um hospital universitário público. Método: A pesquisa insere-se na abordagem qualitativa, ancorada no referencial de Pichon-Rivière sobre grupo operativo. A coleta das informações deu-se entre outubro de 2013 e setembro de 2014 e consistiu em Questionário Autoadministrado, Observação Participante e Grupo Focal. As informações foram submetidas à análise temática. Resultados: Do corpus da análise resultaram quatro categorias temáticas: o desconhecido e o inevitável; no ir e vir, atitudes, valores e novos vínculos; o diálogo e modos de agir no ensinar/aprender; a emergência da práxis. Conclusão: A articulação entre alunos, professores e profissionais de enfermagem dá-se em um ir e vir de atitudes, valores e novos vínculos em que o diálogo viabiliza os modos de agir no ensinar/aprender administração em enfermagem na graduação, possibilitando a emergência da práxis. ...
Resumen
Objetivo: Analizar cómo se articulan los alumnos, profesores y profesionales de enfermería en la enseñanza y aprendizaje de la administración de enfermería en el pregrado, en un hospital universitario público. Método: La investigación se inserta en el abordaje cualitativo, anclado en el marco de referencia de Pichon-Rivière acerca del grupo operativo. La recolección de las informaciones ocurrió entre octubre de 2013 y septiembre de 2014, se constituyó en un Cuestionario Autoadministrado, Observ ...
Objetivo: Analizar cómo se articulan los alumnos, profesores y profesionales de enfermería en la enseñanza y aprendizaje de la administración de enfermería en el pregrado, en un hospital universitario público. Método: La investigación se inserta en el abordaje cualitativo, anclado en el marco de referencia de Pichon-Rivière acerca del grupo operativo. La recolección de las informaciones ocurrió entre octubre de 2013 y septiembre de 2014, se constituyó en un Cuestionario Autoadministrado, Observación Participativa y Grupo Focal. Las informaciones fueron sometidas al análisis temático. Resultados: Del corpus del análisis resultaron cuatro categorías temáticas: lo desconocido y lo inevitable; el ir y venir, actitudes, valores y nuevos vínculos; el diálogo y los modos de actuar en la enseñanza/aprendizaje; la urgencia de la praxis. Conclusión: La articulación entre alumnos, profesores y profesionales de enfermería se da en un ir y venir de actitudes, valores y nuevos vínculos en que el diálogo hace viable los modos de actuar en la enseñanza/aprendizaje de la administración de enfermería en el pregrado, posibilitando la urgencia de la praxis. ...
Contido em
Revista da Escola de Enfermagem da USP. Vol. 51 (2017), e03261
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