Pensar o outro no cinema : por uma ética das imagens
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Date
2016Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Neste texto, discutimos relações entre alteridade, ética e imagem, a partir de dados de uma pesquisa sobre cinema e educação. Tratamos do conceito de estrangeiro, de Julia Kristeva, e da articulação do pensamento de Alain Badiou, Michel Foucault e Didi-Huberman, em torno da experimentação filosófica com imagens. Fazemos referência a comentários escritos de estudantes universitários, elaborados a partir da experiência com filmes dos cineastas iranianos Abbas Kiarostami, Majid Majidi e Marjane Sa ...
Neste texto, discutimos relações entre alteridade, ética e imagem, a partir de dados de uma pesquisa sobre cinema e educação. Tratamos do conceito de estrangeiro, de Julia Kristeva, e da articulação do pensamento de Alain Badiou, Michel Foucault e Didi-Huberman, em torno da experimentação filosófica com imagens. Fazemos referência a comentários escritos de estudantes universitários, elaborados a partir da experiência com filmes dos cineastas iranianos Abbas Kiarostami, Majid Majidi e Marjane Satrapi. Aponta-se no artigo a relevância das formas de mobilização dos estudantes, no processo de elaboração ética de si mesmo e de enfrentamento do outro, por meio do cinema. ...
Abstract
In this paper, we discuss relations between otherness, ethics and image, based on data from a research project on cinema and education. We use Julia Kristeva conceptualization about foreign, and the discussions from Alain Badiou, Michel Foucault and Didi-Huberman, about an image philosophical experimentation. In particular, this assemblage of concepts offers a vantage point to understand the written comments from college students, drawn from their experience with Iranian films directors Abbas K ...
In this paper, we discuss relations between otherness, ethics and image, based on data from a research project on cinema and education. We use Julia Kristeva conceptualization about foreign, and the discussions from Alain Badiou, Michel Foucault and Didi-Huberman, about an image philosophical experimentation. In particular, this assemblage of concepts offers a vantage point to understand the written comments from college students, drawn from their experience with Iranian films directors Abbas Kiarostami, Majid Majidi and Marjane Satrapi. Finally, in this work, we also addresses the relevance of a discuss mobilization of the cinema image with students in the process of confronting the Other, and their “ethical self-constitution”, in Foucauldian terms. ...
In
Teias (Rio de Janeiro). Rio de Janeiro. Vol. 17, n. 44 (jan./mar. 2016), p. 13-29
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