O sujeito do conhecimento a partir do seu lugar de efeito

View/ Open
Date
2003Author
Type
Title alternative
The cognitive subject from his position of effect
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo percorre as temáticas da estruturação do sujeito cognitivo, tendo como base os aportes de Piaget, e da estruturação do sujeito psíquico, tendo como base os aportes de Freud e Lacan. A partir deste percurso, o texto situa elementos conceituais que permitem propor algumas implicações, para o campo da Educação, da concepção da estruturação do sujeito como um efeito do operar de mecanismos de fechamento do sistema cognitivo (Piaget, 1974,1975) e de alienação ao campo do Outro (Lac ...
O presente artigo percorre as temáticas da estruturação do sujeito cognitivo, tendo como base os aportes de Piaget, e da estruturação do sujeito psíquico, tendo como base os aportes de Freud e Lacan. A partir deste percurso, o texto situa elementos conceituais que permitem propor algumas implicações, para o campo da Educação, da concepção da estruturação do sujeito como um efeito do operar de mecanismos de fechamento do sistema cognitivo (Piaget, 1974,1975) e de alienação ao campo do Outro (Lacan, 1957-58, 1964). ...
Abstract
The present article goes through, on the one hand, the structuring of the cognitive subject, having Piaget’s principles as basis and, on the other hand, the structuring of psychic subject, having Freud’s and Lacan’s principles as basis. From this passage, it situates conceptual elements that allow us to propose some implications, for the educational field, of the subject structuration’s conception as an effect of operating mechanisms of cognitive system closing (Piaget) and alienation on the Ot ...
The present article goes through, on the one hand, the structuring of the cognitive subject, having Piaget’s principles as basis and, on the other hand, the structuring of psychic subject, having Freud’s and Lacan’s principles as basis. From this passage, it situates conceptual elements that allow us to propose some implications, for the educational field, of the subject structuration’s conception as an effect of operating mechanisms of cognitive system closing (Piaget) and alienation on the Other field (Lacan). ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 28, n. 2 (jul./dez. 2003), p. 83-100
Source
National
Collections
-
Journal Articles (35814)Humanities (6106)
This item is licensed under a Creative Commons License
