Outro título
Fundamentals of quantum physics in the light of a virtual Mach- Zehnder interferometer
Resumo
Neste artigo sustentamos que a dualidade onda-partícula deve ser o conceito central na introdução da física quântica no ensino médio. Do ponto de vista teórico-metodológico, propomos que a “porta de entrada” para o mundo quântico seja a óptica ondulatória, tendo-se como recurso didático principal um software livre do tipo “bancada virtual”, que simula o fenômeno da interferência quântica em um aparato denominado de Interferômetro de Mach-Zehnder.
Abstract
In this work we defend the wave-particle duality as the central concept in the introduction of Quantum Physics at high school classes. From the methodological and theoretical viewpoint, we present the ondulatory optics as a main door to the quantum world. The main didactical resource in this approach is a free software which simulates quantum interference phenomena in an apparatus called Mach-Zehnder Interferometer.
Contido em
Revista electrónica de enseñanza de las ciencias. Ourense. Vol. 8, no. 3 (2009), p. 1094-1116