Dante : da danação à salvação, o mesmo inferno

View/ Open
Date
2011Author
Advisor
Academic level
Graduation
Abstract in Portuguese (Brasil)
Esta pesquisa objetiva traçar um paralelo entre a vida de Dante Alighieri, o primeiro livro (Inferno) de sua mais conhecida obra – La Commedìa – e seu tratado político – De Monarchia – a fim de identificar na estrutura narrativa do poema épico a presença de símbolos, arquétipos e tendências políticas da mentalidade contempo- rânea, bem como referências aos conflitos ocorridos na península italiana entre os séculos XIII-XIV EC. Além da esfera política, procurei identificar, através da análise da ...
Esta pesquisa objetiva traçar um paralelo entre a vida de Dante Alighieri, o primeiro livro (Inferno) de sua mais conhecida obra – La Commedìa – e seu tratado político – De Monarchia – a fim de identificar na estrutura narrativa do poema épico a presença de símbolos, arquétipos e tendências políticas da mentalidade contempo- rânea, bem como referências aos conflitos ocorridos na península italiana entre os séculos XIII-XIV EC. Além da esfera política, procurei identificar, através da análise das alegorias empregadas por seu autor, a quem poderia interessar a visão do Infer- no retratada na Commedìa, uma vez que esta foi redigida no dialeto toscano – fator que a teria tornado virtualmente mais acessível ao público em geral. ...
Abstract
This research proposes to draw a parallel between Dante Alighieri’s life, the first book (Inferno) of his most famous work - La Commedìa - and his political treaty - De Monarchia - in order to identify in the epic poem’s narrative structure the presence of symbols, archetypes and political tendencies of the contemporary mind, as well as the references to the civil conflicts in the Italian peninsula between the 13th-14th centuries CE. Besides the political approach, I tried to identify, through ...
This research proposes to draw a parallel between Dante Alighieri’s life, the first book (Inferno) of his most famous work - La Commedìa - and his political treaty - De Monarchia - in order to identify in the epic poem’s narrative structure the presence of symbols, archetypes and political tendencies of the contemporary mind, as well as the references to the civil conflicts in the Italian peninsula between the 13th-14th centuries CE. Besides the political approach, I tried to identify, through analysis of allegories used by its author, to whom this vision of hell portrayed might interest in the Commedia, as this was written in the Tuscan dialect - a factor that could have turn this shell-work more accessible to the general public. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Curso de História: Licenciatura.
Collections
This item is licensed under a Creative Commons License
