O ensino de unidades de medida - comprimento e o sistema métrico decimal
View/ Open
Date
2010Author
Advisor
Academic level
Specialization
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho teve como foco principal o desenvolvimento, a análise e a discussão de uma prática pedagógica relacionada ao ensino e à aprendizagem das unidades de medida, na 5ª série (6º ano) do ensino fundamental. A prática foi realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental Nossa Senhora das Dores, pertencente à rede de ensino do município de Pelotas, no estado do Rio Grande do Sul. Para sensibilizar a turma para a aprendizagem das unidades de medida, foi utilizado como recurso auxiliar d ...
Este trabalho teve como foco principal o desenvolvimento, a análise e a discussão de uma prática pedagógica relacionada ao ensino e à aprendizagem das unidades de medida, na 5ª série (6º ano) do ensino fundamental. A prática foi realizada na Escola Municipal de Ensino Fundamental Nossa Senhora das Dores, pertencente à rede de ensino do município de Pelotas, no estado do Rio Grande do Sul. Para sensibilizar a turma para a aprendizagem das unidades de medida, foi utilizado como recurso auxiliar de ensino um vídeo da TV Escola intitulado “A ciência por trás das medidas”. Além disso, o trabalho também apresenta outra proposta de vídeo sobre o assunto medida. ...
Abstract
This work was focused primarily on the development, analysis and discussion around a pedagogical practice related to teaching and learning units of measurement, in 5th grade (6th grade) elementary school. Practice is held at the Municipal School of Elementary Education Nossa Senhora das Dores, belonging to the municipal schools in the municipality of Pelotas, Rio Grande do Sul. As a teaching resource in the experience it was used the video "The science behind the measures". During the developme ...
This work was focused primarily on the development, analysis and discussion around a pedagogical practice related to teaching and learning units of measurement, in 5th grade (6th grade) elementary school. Practice is held at the Municipal School of Elementary Education Nossa Senhora das Dores, belonging to the municipal schools in the municipality of Pelotas, Rio Grande do Sul. As a teaching resource in the experience it was used the video "The science behind the measures". During the development of this work, we developed teaching units about measure, so that students can understand the meaning of measure as an act of comparing one unit taken as standard with the object to be measured. Furthermore, this work presents another a video and related activities for teaching the same subject. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Curso de Matemática, Mídias Digitais e Didática : tripé para formação do professor de matemática.
Collections
-
Exact and Earth Sciences (291)
This item is licensed under a Creative Commons License