Escrutinando o instrumento: em questão, as provas de Matemática do Sistema de Avaliação da Educação Básica
View/ Open
Date
2025Author
Type
Title alternative
Scrutinizing the instrument: in focus the Mathematics tests of the Basic Education Assessment System
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo toma como objeto de investigação o modelo de provas de Matemática aplicadas pelo Sistema de Avaliação da Educação Básica, desde 2001, como instrumentos de aferição de aprendizagens e da qualidade do ensino na Educação Básica. Ancorado em análise de documentação produzida pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, o estudo identifica uma notável estabilidade dos traços principais desse modelo. Considerando o percurso das normatizações e em diálogo com a ...
O artigo toma como objeto de investigação o modelo de provas de Matemática aplicadas pelo Sistema de Avaliação da Educação Básica, desde 2001, como instrumentos de aferição de aprendizagens e da qualidade do ensino na Educação Básica. Ancorado em análise de documentação produzida pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, o estudo identifica uma notável estabilidade dos traços principais desse modelo. Considerando o percurso das normatizações e em diálogo com a produção acadêmica sobre a temática, o texto discute algumas possíveis explicações para essa estabilidade. Entre os seus elementos explicativos, está o entendimento hegemônico que identifica qualidade de ensino com a aprendizagem de determinados conteúdos e que considera plausível aferir aprendizagens por provas, bem como medir e comparar proficiências. ...
Abstract
The article investigates the model of math tests applied by the Basic Education Assessment System since 2001 as instruments for measuring learning and the quality of teaching in Basic Education. Based on an analysis of documentation produced by the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research, the study identifies a notable stability in the main features of this model. Considering the course of the standards and in dialogue with academic production on the subject, the ...
The article investigates the model of math tests applied by the Basic Education Assessment System since 2001 as instruments for measuring learning and the quality of teaching in Basic Education. Based on an analysis of documentation produced by the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research, the study identifies a notable stability in the main features of this model. Considering the course of the standards and in dialogue with academic production on the subject, the text discusses some possible explanations for this stability. Among the explanatory elements for this stability is the hegemonic understanding that identifies teaching quality with learning certain content and that considers it plausible to measure learning through tests, as well as measuring and comparing proficiencies. ...
In
Bolema: Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP. Vol. 39 (2025), e240162
Source
National
Collections
-
Journal Articles (43002)Exact and Earth Sciences (6395)
This item is licensed under a Creative Commons License
