A criança pequena argumenta? : uma proposta de estudo para o discurso de L. (2,6 a 3,6 anos)
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
Do toddlers argue? : a study proposal for the discourse of L. (2.6 to 3.6 years)
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente texto se propõe a apresentar as reflexões propostas em nossa pesquisa de mestrado, ainda em andamento, a partir de dois dados extraídos do corpusselecionado para este estudo. Nele, discorremos sobre o discurso argumentativo de L., especificamente, acerca do papel da gestualidade e multimodalidade (Cavalcante, 1994, 2018; Cavalcante/Brandão, 2012; Cavalcante/Almeida, 2017; Vasconcelos, 2017), dentro dos movimentos discursivos de argumento–contra-argumento–resposta(Leitão, 2006, 2007a, ...
O presente texto se propõe a apresentar as reflexões propostas em nossa pesquisa de mestrado, ainda em andamento, a partir de dois dados extraídos do corpusselecionado para este estudo. Nele, discorremos sobre o discurso argumentativo de L., especificamente, acerca do papel da gestualidade e multimodalidade (Cavalcante, 1994, 2018; Cavalcante/Brandão, 2012; Cavalcante/Almeida, 2017; Vasconcelos, 2017), dentro dos movimentos discursivos de argumento–contra-argumento–resposta(Leitão, 2006, 2007a, 2007b, 2008), a partir das categorias de análise propostas por Vieira (2011) e sob uma perspectiva teórica dialógico-discursiva (Bakhtin, 2016; Bruner, 1983; Del Ré et al.2006, 2014a, 2014b, 2016, 2021; Volóchinov, 2018; Vygotsky, 2005). Trata-se, portanto, da apresentação de um recorte de um estudode caso, que tem caráter longitudinal, naturalístico (as observações se dão em situações de contexto familiar) e qualitativo, cujo corpusintegra o banco de dados do grupo NALíngua (Del Ré et al., 2016). O texto realiza uma contextualização metodológico-teórica e, ao final, apresenta considerações acerca das análises e resultados preliminares. ...
Abstract
This text aims to present the reflections proposed in our master’s research, which is still in progress, based on two extracts from the corpusselected for this study. In it, we discuss L.’s argumentative discourse, specifically, about the role of gestures and multimodality (Cavalcante, 1994, 2018; Cavalcante/Brandão, 2012; Cavalcante/Almeida, 2017; Vasconcelos, 2017), within the discursive movements of argument–counter-argument–response(Leitão, 2006, 2007a, 2007b, 2008), based on the categories ...
This text aims to present the reflections proposed in our master’s research, which is still in progress, based on two extracts from the corpusselected for this study. In it, we discuss L.’s argumentative discourse, specifically, about the role of gestures and multimodality (Cavalcante, 1994, 2018; Cavalcante/Brandão, 2012; Cavalcante/Almeida, 2017; Vasconcelos, 2017), within the discursive movements of argument–counter-argument–response(Leitão, 2006, 2007a, 2007b, 2008), based on the categories of analysis proposed by Vieira (2011) and from a dialogic-discursive theoretical perspective (Bakhtin, 2016; Bruner, 1983; Del Ré et al. 2006, 2014a, 2014b, 2016, 2021; Volóchinov, 2018; Vygotsky, 2005). This is therefore a presentation of an excerpt from a case study, which is longitudinal, naturalistic (the observations take place in familiar contexts) and qualitative, the corpus of which is part of the NALíngua group database (Del Ré et al., 2016). The text provides a methodological-theoretical contextualization and, at the end, presents considerations about the analyses and preliminary results. ...
In
Cadernos de linguística. Campinas, SP. Vol. 5, n. 2 (2024), [ID]766, p. 1-19
Source
National
Collections
-
Journal Articles (43002)
This item is licensed under a Creative Commons License
