Estudo sobre letramento na educação infantil : o professor como autor do seu material didático
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
Study on literacy in early childhood education : teacher as author of his/her didactic material
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Esta investigação tem como tema central o professor como autor de seu material didático (apostilados). O objetivo geral foi analisar os conceitos colocados em evidência quando o professor da Educação Infantil assumiu a autoria de seu material. Para obtenção dos dados foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa em Ciências Humanas, com o uso da técnica de análise documental. Para tanto, examinou-se os Cadernos elaborados pelos professores de uma escola municipal de Amambai/MS para a educ ...
Esta investigação tem como tema central o professor como autor de seu material didático (apostilados). O objetivo geral foi analisar os conceitos colocados em evidência quando o professor da Educação Infantil assumiu a autoria de seu material. Para obtenção dos dados foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa em Ciências Humanas, com o uso da técnica de análise documental. Para tanto, examinou-se os Cadernos elaborados pelos professores de uma escola municipal de Amambai/MS para a educação remota infantil, em substituição às aulas presenciais durante a pandemia (Covid-19). Constatou-se que existiu uma intencionalidade por parte dos autores em apresentar as várias esferas de letramento, mas estas estiveram sempre atreladas a um viés pedagógico, não muito diferente do que é apresentado nos livros didáticos, muitas vezes criticado por esses docentes ...
Abstract
The central theme of this investigation is the teacher as author of his/her didactic material (handouts). The general aim is to analyze which concepts were evidenced when the Early Childhood Education teacher assumed the authorship of his material.Qualitative research was carried out in Human Sciences, with the use of document analysis techniques to obtain the data. Therefore, didactic materials prepared by teachers at a Brazilian school of the municipal system at Amambai for remote early child ...
The central theme of this investigation is the teacher as author of his/her didactic material (handouts). The general aim is to analyze which concepts were evidenced when the Early Childhood Education teacher assumed the authorship of his material.Qualitative research was carried out in Human Sciences, with the use of document analysis techniques to obtain the data. Therefore, didactic materials prepared by teachers at a Brazilian school of the municipal system at Amambai for remote early childhood education replaced classroom lessons during the pandemic (Covid-19). It was observed that authors intended to present the various spheres of literacy, however, this intentionality was always linked to a pedagogical bias, not very different from what is presented in textbooks, often criticized by these teachers. ...
In
Espaço plural. Marechal Cândido Rondon, PR. Vol. 1, n. 1, ed. esp. (2022), p. 1-29
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42354)Humanities (7339)
This item is licensed under a Creative Commons License
