Show simple item record

dc.contributor.authorRosa, Daniel Zanchet dapt_BR
dc.contributor.authorRosa, Mauríciopt_BR
dc.date.accessioned2025-02-01T06:58:14Zpt_BR
dc.date.issued2024pt_BR
dc.identifier.issn1414-1906pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/284627pt_BR
dc.description.abstractThis research investigates how German teaching activities with decolonial crossings can contribute to reflection on post-colonial ideological values. Therefore, the analysis was based on two activities developed from the perspective of post-colonial and decolonial pedagogies, in a class with students who have been studying German in an online language course of a public institution. This course took place in 2022 and the activities developed focus on the Inca civilization: Activity 1, taking advantage of the transversal theme of Vacations and Travel, manages to shift the focus of the German class from Europe to America. Activity 2, in turn, contrasts cosmological aspects present in Inca and Judeo-Christian spiritualities, through the perception of the ideologies present in these conceptions. In this way, we carried out a narrative analysis of the activities based on student discussions through confluences recorded as decolonial crossings, in light of the theoretical framework referring to post-colonial and decolonial precepts. As a result, we showed that the activities led to the identification of opportunities to create and experience “cracks”, that is, decolonial cracks in educational spaces. In this sense, students reflected on the current stance of society maintained during coloniality, the role and relevance of original epistemology and the appreciation of Latin American identities, which highlights postcolonial ideological values in German classesen
dc.description.abstractEsta pesquisa investiga como atividades de ensino de alemão com atravessamentos decoloniais podem contribuir para a reflexão acerca de valores ideológicos pós-coloniais. Para isso, a análise ocorreu baseada em duas atividades desenvolvidas sob a visão de pedagogias póscoloniais e decoloniais, em uma turma que estuda alemão em um curso de línguas, de uma instituição pública, realizado de forma online. As atividades foram desenvolvidas em 2022 e tematizam a civilização Inca: a Atividade 1, aproveitando o tema transversal Férias e Viagens, logra deslocar o foco da aula de alemão da Europa para a América. A Atividade 2, por sua vez, contrasta aspectos cosmológicos presentes nas espiritualidades Inca e Judaico-cristã, por meio da percepção de ideologias presentes nessas concepções. Dessa forma, realizamos uma análise narrativa das atividades com as discussões dos estudantes em confluências registradas como atravessamentos decoloniais, a luz do referencial teórico referente aos preceitos pós-coloniais e decoloniais. Como resultado, evidenciamos que as atividades provocaram a identificação de oportunidades para se criar e experienciar “cracks”, ou seja, gretas decoloniais em espaços educativos. Nesse sentido, os estudantes refletiram sobre a postura atual da sociedade mantida na colonialidade, o papel e relevância da epistemologia originária e a valorização das identidades latino-americanas, o que evidencia valores ideológicos pós-coloniais em aulas de alemão.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isospapt_BR
dc.relation.ispartofPandaemonium germanicum : revista de estudos germanísticos. São Paulo, SP. Vol. 27, n.53 (set./dez. 2024), p. 218-251pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectForeign language teachingen
dc.subjectAdditional language teachingen
dc.subjectDecolonialityen
dc.subjectInca cosmologyen
dc.subjectPedagogyen
dc.titleAtividades com atravessamentos decoloniais : insurgências epistêmico-ideológicas para uma pedagogia transgressora no ensino de alemãopt_BR
dc.title.alternativeActivities with Decolonial Crossings : epistemic-ideological insurgencies towards a transgressive pedagogy in German teachingen
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001240013pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Files in this item

Thumbnail
   

This item is licensed under a Creative Commons License

Show simple item record