Contribuições dos objetos de aprendizagem para ensejar o desenvolvimento do pensamento crítico nos estudantes nas aulas de Física
View/ Open
Date
2015Type
Title alternative
Contributions of learning objects give to rise the development of critical thinking in students in Physics classes
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
No intuito de analisar as contribuições dos objetos de aprendizagem (OA) para ensejar o desenvolvimento do pensamento crítico nos estudantes a partir de aulas de Física, elaboramos um conjunto de atividades de aprendizagem com o uso de OA referente ao conteúdo de Termodinâmica. As atividades foram organizadas no modelo metodológico dos Três Momentos Pedagógicos (TMP) de acordo com o Ciclo de Kolb. Essas foram encapsuladas no eXe Learning e disponibilizadas no ambiente virtual de aprendizagem Mo ...
No intuito de analisar as contribuições dos objetos de aprendizagem (OA) para ensejar o desenvolvimento do pensamento crítico nos estudantes a partir de aulas de Física, elaboramos um conjunto de atividades de aprendizagem com o uso de OA referente ao conteúdo de Termodinâmica. As atividades foram organizadas no modelo metodológico dos Três Momentos Pedagógicos (TMP) de acordo com o Ciclo de Kolb. Essas foram encapsuladas no eXe Learning e disponibilizadas no ambiente virtual de aprendizagem Moodle aos estudantes de Ensino Médio de uma escola estadual do Rio Grande do Sul. Os resultados deste trabalho indicam que o uso dos OA, inseridos nas atividades de aprendizagem, contribuíram para o desenvolvimento de habilidades de pensamento crítico, como: atenção, observação, avaliação, análise crítica, justificativa, importância, utilidade prática, síntese, entre outras. ...
Abstract
In order to analyze the contributions of learning objects (LO) to raise the development of critical thinking in students in physics classes, we have developed a set of learning activities with the use of LO about the content of Thermodynamics. The activities were organized in the methodological model of the Three Pedagogical Moments (TMP) according to the cycle of Kolb. These were encapsulated in eXe Learning and available in Moodle to high school students in a public school in Rio Grande do Su ...
In order to analyze the contributions of learning objects (LO) to raise the development of critical thinking in students in physics classes, we have developed a set of learning activities with the use of LO about the content of Thermodynamics. The activities were organized in the methodological model of the Three Pedagogical Moments (TMP) according to the cycle of Kolb. These were encapsulated in eXe Learning and available in Moodle to high school students in a public school in Rio Grande do Sul. The results of this study indicate that the use of LOs, inserted in learning activities, have contributed to the development of critical thinking skills such as attention, observation, evaluation, critical analysis, justification, importance, practical utility, synthesis, among others. ...
In
Ciência & educação. Bauru. Vol. 21, n. 3 (2015), p. 743-763.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40977)Humanities (7142)
This item is licensed under a Creative Commons License