Autocompaixão e dislexia em universitários : história de leitura, autoeficácia e ansiedade
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
[Self-compassion and dyslexia in university students : reading history, self-efficacy, and anxiety]
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
As dificuldades de leitura geralmente levam a fortes julgamentos autocríticos e o sentimento de culpa em estudantes universitários que apresentam sinais de dislexia em sala de aula. Com efeito, estes alunos podem apresentar baixa autoeficácia na formação superior e sintomas de ansiedade. Nesse contexto, a autocompaixão desempenha um papel importante na promoção de maior autoeficácia e menor ansiedade, o que pode resultar em uma maior aceitação e gerenciamento das dificuldades de leitura oriunda ...
As dificuldades de leitura geralmente levam a fortes julgamentos autocríticos e o sentimento de culpa em estudantes universitários que apresentam sinais de dislexia em sala de aula. Com efeito, estes alunos podem apresentar baixa autoeficácia na formação superior e sintomas de ansiedade. Nesse contexto, a autocompaixão desempenha um papel importante na promoção de maior autoeficácia e menor ansiedade, o que pode resultar em uma maior aceitação e gerenciamento das dificuldades de leitura oriundas da dislexia. A fim de contribuir com o desenvolvimento de pesquisas sobre o tema, bem como planos de ação em universidades, este estudo teve como objetivo investigar as relações entre as facetas da autocompaixão, história de leitura, fatores da autoeficácia na formação superior e ansiedade em uma amostra de estudantes universitários com suspeita de dislexia. Tratou-se de um estudo inferencial-descritivo de corte transversal e abordagem quantitativa, com uma amostra de 303 universitários, sendo a média de idadede 21,4 anos e 64% do sexo feminino. Os participantes foram avaliados através de um questionário on-line, abrangendo informações sociodemográficas, pontuações das Escalas de Autocompaixão e de Autoeficácia na Formação Superior, além da subescala de ansiedade da Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão, e respostas de um questionário de História de Leitura. As hipóteses foram testadas por estatísticas descritivas e os testes Mann-Whitney, d de Cohen, Eta Squared, Tau-b de Kendall, Análise de Componentes Principais e Regressões Lineares Múltiplas. Como resultado, quatro das cinco hipóteses se confirmaram e outra parcialmente. Destaca-se que os universitários apresentaram risco para dislexia no grau leve e ansiedade. Houve diferenças entre a presença de autocompaixão, história de leitura e ansiedade de acordo com o sexo. Foram obtidas correlações significativas entre autocompaixão e autoeficácia na formação superior – positivas fracas – e entre autocompaixão, história de leitura e ansiedade – negativas moderadas e fracas. A análise de regressão múltipla mostrou que autocompaixão pode ser preditora de história de leitura, autoeficácia na formação superior e ansiedade. Este estudo revelou a importância do construto positivo autocompaixão em prol do bem-estar mental de alunos suspeitos de dislexia. Conclui-se que é preciso promover o cultivo da autocompaixão na universidade. Tal olhar pode contribuir com conteúdos diferenciados para a proposição de ações, intervenções e políticas públicas de atendimento a universitários suspeitos de dislexia. ...
Abstract
Reading difficulties often lead to strong self-critical judgments and feelings of guilt in university students who show signs of dyslexia in the classroom. Indeed, these students may exhibit low self-efficacy in higher education and symptoms of anxiety. In this context, self-compassion plays an important role in promoting greater self-efficacy and less anxiety, which can result in greater acceptance and management of reading difficulties arising from dyslexia. In order to contribute to the deve ...
Reading difficulties often lead to strong self-critical judgments and feelings of guilt in university students who show signs of dyslexia in the classroom. Indeed, these students may exhibit low self-efficacy in higher education and symptoms of anxiety. In this context, self-compassion plays an important role in promoting greater self-efficacy and less anxiety, which can result in greater acceptance and management of reading difficulties arising from dyslexia. In order to contribute to the development of research on the topic, as well as action plans in universities, this study aimed to investigate the relationships between the facets of self-compassion, reading history, factors of self-efficacy in higher education and anxiety in a sample of university students suspected of dyslexia. This was an inferential-descriptive cross-sectional study with a quantitative approach, with a sample of 303 university students, with an average age of 21.4 years and 64% female. The participants were evaluated through an online questionnaire, covering sociodemographic information, scores from the Self-Compassion and Self-Efficacy in Higher Education Scales, in addition to the anxiety subscale of the Hospital Anxiety and Depression Scale, and responses from a Reading History questionnaire. The hypotheses were tested by descriptive statistics and the Mann-Whitney, Cohen's d, Eta Squared, Kendall's Tau-b, Principal Component Analysis and Multiple Linear Regressions tests. As a result, four of the five hypotheses were confirmed and another partially. It is noteworthy that the university students presented a risk for dyslexia at the mild degree and anxiety. There were differences between the presence of self-compassion, reading history and anxiety according to sex. Significant correlations were obtained between self-compassion and self-efficacy in higher education - weak positives - and between self-compassion, reading history and anxiety - moderate and weak negatives. The multiple regression analysis showed that self-compassion can be a predictor of reading history, self-efficacy in higher education and anxiety. This study revealed the importance of the positive construct self-compassion for the mental well-being of students suspected of dyslexia. It is concluded that it is necessary to promote the cultivation of self-compassion at the university. This perspective can contribute with differentiated contents for the proposition of actions, interventions and public policies of care for university students suspected of dyslexia. ...
In
Boletim de conjuntura. Boa Vista: UFRR, 2019-. Vol. 18, n. 52 (2024), p. 358-379
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40977)Humanities (7142)
This item is licensed under a Creative Commons License