A responsabilidade social como parte integrante da cultura organizacional em empresas socialmente responsáveis : análise de conteúdo entre a prática e o discurso
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Date
2013Type
Title alternative
Social responsibility as part of organizational culture in socially responsible enterprises : content analysis between practice and speech
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A insegurança em termos de sustentabilidade do planeta é cada vez mais evidente na sociedade, fazendo com que as empresas incorporem os aspectos sociais em seus modelos de gestão, de modo a se adequarem às exigências sociais. O objetivo deste estudo é identificar a relação entre os elementos constituintes da cultura organizacional e a responsabilidade social de empresas socialmente responsáveis, participantes do Prêmio Responsabilidade Social realizado pela Assembleia Legislativa do Estado do R ...
A insegurança em termos de sustentabilidade do planeta é cada vez mais evidente na sociedade, fazendo com que as empresas incorporem os aspectos sociais em seus modelos de gestão, de modo a se adequarem às exigências sociais. O objetivo deste estudo é identificar a relação entre os elementos constituintes da cultura organizacional e a responsabilidade social de empresas socialmente responsáveis, participantes do Prêmio Responsabilidade Social realizado pela Assembleia Legislativa do Estado do Rio Grande do Sul, no ano de 2011, com ano-base 2010, assim como identificar a relação entre o conteúdo dos elementos constituintes de cultura organizacional e os respectivos investimentos financeiros em práticas sociais. Essa pesquisa se classifica como qualitativa e quantitativa, exploratória e documental. Além da análise de conteúdo dos elementos constituintes de cultura organizacional, utiliza-se a análise econométrica. Dentre as 171 empresas participantes, a amostra ficou em 19 empresas que compõem a categoria grandes empresas e que continham a visão, a missão e os princípios e valores da organização disponíveis emsuas homepages. Os resultados deste estudo indicam que as práticas sociais realizadas pelas empresas pesquisadas se concretizam efetivamente como responsabilidade social corporativa, uma vez que estão inseridas na cultura organizacional. Outrossim, foi possível concluir que o que consta nas estratégias organizacionais das empresas, em estudo, é pouco efetuado em seus investimentos. ...
Abstract
Insecurity in terms of sustainability of the planet is increasingly evident in society, causing companies incorporate social aspects into their business models in order to fit social requirements. The objective of this study is to identify the relation between the elements constituents of organizational culture and social responsibility of companies socially responsible, that take part in the Social Responsibility Prize, held by the Legislative Assembly of the State of Rio Grande do Sul, in the ...
Insecurity in terms of sustainability of the planet is increasingly evident in society, causing companies incorporate social aspects into their business models in order to fit social requirements. The objective of this study is to identify the relation between the elements constituents of organizational culture and social responsibility of companies socially responsible, that take part in the Social Responsibility Prize, held by the Legislative Assembly of the State of Rio Grande do Sul, in the year of 2011, with base year 2010, as well as identify the relation between the content of elements constituents of organizational culture and the respective financial investments in social practices. To summarize, to analyze the consistency between the practice and what is said. This research classifies itself as qualitative regarding the form of approach of the researching problem, as exploratory according to its objectives and as documentary research referring to technical procedures utilized. Besides the analysis of the content of the elements constituents of organizational culture, it is also used the econometric analysis. Among the 171 companies that take part the section restricted itself to 19 companies that compose the category of large companies and that contained the vision, the mission and the valuers of organization disposable in your homepages. The results of this study indicate that the social practices done by the researched companies materialize effectively as corporate social responsibility, once that they are inserted in the organizational culture. Furthermore, it was possible to conclude that what is inside the organizational strategies of the companies, in study, is little effectuated in it's investments. ...
In
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios. Florianópolis. Vol. 6, n. 1 (jan./abr. 2013), p. [160]-191
Source
National
Collections
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Journal Articles (40503)Applied and Social Sciences (4137)
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