Validity evidences of two sSports-pedagogy- related scales: socio-educational and autonomy development in youth sports
dc.contributor.author | Gonçalves, Gabriel Henrique Treter | pt_BR |
dc.contributor.author | Balbinotti, Marcos Alencar Abaíde | pt_BR |
dc.contributor.author | Ginciene, Guy | pt_BR |
dc.contributor.author | Brasil, Vinicius Zeilmann | pt_BR |
dc.contributor.author | Klering, Roberto Tierling | pt_BR |
dc.contributor.author | Balbinotti, Carlos Adelar Abaide | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-11-14T03:23:24Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2023 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1980-0037 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/267091 | pt_BR |
dc.description.abstract | Competition is the essence of sports and, when conceived having participants as references, it can contributes to the development of different pedagogical contents, among them, socio-educative aspects and autonomy. The purpose of this research was to demonstrate the first validity evidences of two scales for supporting socio-educational and autonomy development in youth sports; both are part of the Battery of Tests Gonçalves-Balbinotti of Pedagogical Contents’ Development Support in Youth Sports. We aim to estimate their internal structures, test their stabilities and estimate their internal consistency. A sample of 210 coaches answered the scales related to socio-educational and autonomy development, which presented second order two-factor structures with significant factor loadings (> 0.40) and explaining 80.6% and 73.2% of the constructs’ total variance, respectively. The results related to the model fit were satisfactory (X2/df < 2.00; AGFI > 0.95; RMSEA < 0.05; CFI > 0.95; TLI > 0.95). The results regarding the internal consistency (0.786 < α < 0.913 for the factors; αSE = 0.889; αAu = 0.870) assure the precision of the measures and the reliability of their uses according to their purposes. The results answer the main and specific purposes of this research and indicate the safe use of these two scales. | en |
dc.description.abstract | A competição é a essência do esporte e, quando concebida tendo como referência o praticante, pode contribuir para o desenvolvimento de diferentes conteúdos pedagógicos, dentre eles, aspectos socioeducativos e autonomia. O objetivo deste estudo foi demonstrar as primeiras evidências de validade de duas escalas de favorecimento ao desenvolvimento socioeducativo e de autonomia no esporte infantojuvenil; ambas compondo a Bateria de Testes Gonçalves-Balbinotti de Favorecimento ao Desenvolvimento de Conteúdos Pedagógicos no Esporte Infantojuvenil. Objetiva-se estimar as estruturas internas, testar suas estabilidades e estimar suas consistências internas. Uma amostra de 210 treinadores respondeu as escalas relacionadas ao desenvolvimento socioeducativo e de autonomia, as quais apresentaram estruturas de segunda ordem com saturações fatoriais significativas (> 0,40) e explicando 80,6% e 73,2% da variância total dos construtos, respectivamente. Os resultados relacionados ao ajuste do modelo foram satisfatórios (X2 /df < 2,00; AGFI > 0,95; RMSEA < 0,05; CFI > 0,95; TLI > 0,95). Os resultados relativos à consistência interna (0,786 < α < 0,913 para os fatores; αSE = 0,889; αAu = 0,870) asseguram a precisão das medidas e a fidedignidade dos seus usos de acordo com o proposto. Os resultados respondem aos objetivos geral e específicos da pesquisa e indicam o uso seguro destas duas escalas. | pt_BR |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Florianópolis. Vol. 25, (2023) , e90232, p 1-9 | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Education | en |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Personal autonomy | en |
dc.subject | Autonomia | pt_BR |
dc.subject | Psychometrics | en |
dc.subject | Psicometria | pt_BR |
dc.subject | Ensino | pt_BR |
dc.subject | Teaching | en |
dc.subject | Pedagogia do esporte | pt_BR |
dc.title | Validity evidences of two sSports-pedagogy- related scales: socio-educational and autonomy development in youth sports | pt_BR |
dc.title.alternative | Evidências de validade de duas escalas relacionadas à Pedagogia do Esporte: desenvolvimento socioeducativo e de autonomia no esporte infantojuvenil | pt |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001173750 | pt_BR |
dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
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