Mostrar registro simples

dc.contributor.authorAffeld, Cristiane Nehringpt_BR
dc.contributor.authorBauer, Magda Alinept_BR
dc.contributor.authorTeixeira, Adriane Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2023-06-24T03:39:12Zpt_BR
dc.date.issued2013pt_BR
dc.identifier.issn1809-4864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/259414pt_BR
dc.description.abstractIntroduction: Dance teachers are exposed to high sound intensities. Aim: To verify the sound intensity of music used by dance teachers during classes. Method: This was a transversal and prospective study. Dance teachers were evaluated with a sociodemographic questionnaire, and sound intensity level measurements were taken at the beginning, middle, and end of dance classes. Results: The sample comprised 35 teachers (average age, 31.8 years). The duration of their career as dance teachers was 1–37 years; they worked daily for approximately 1–10 h. Among the classes followed, there were 15 (42.85%) classical ballet classes, 4 (11.42%) tap dancing lessons, 5 (14.28%) jazz dance classes, 2 (5.71) Arab dance lessons, 6 (17.14%) street dance classes, and 3 (8.57%) ballroom dancing lessons. The average values observed at the beginning, middle, and end of the classes were 80.91 dB (A), 83.22 dB (A), and 85.19 dB (A), respectively. The music played in the street dance classes exposed teachers to the highest sound intensity. Conclusion: The average level of sound intensity of the dance classes in this study was either below or equal to the limit considered harmful for hearing health. Analysis of different class types showed that the sound densities of street, ballroom, and tap dance classes were above the recommended limits.en
dc.description.abstractIntrodução: professores de dança podem estar expostos a elevadas intensidades sonoras. Objetivos: Verificar o nível de intensidade sonora da música utilizada pelos professores de dança em suas aulas. Metodologia: foram avaliados professores de dança, por meio de um questionário sociodemográfico e realizadas medidas do nível de intensidade da música utilizada no início, meio e final das aulas. Resultados: fizeram parte da amostra 35 professores, com média de idade de 31,8 anos. O tempo de atuação variou de 1 a 37 anos, com atuação diária entre 1 e 10 horas. Foram acompanhadas 15 (42,85%) aulas de balé clássico; 4 (11,42%) de sapateado; 5 (14,28%) de jazz; 2 (5,71) de danças árabes; 6 (17,14%) de street dance e 3 (8,57%) aulas de dança de salão. O valor médio de intensidade observado no início, metade e final das aulas foi de 80,91 dB(A), 83,22 dB(A) e 85,19 dB(A), respectivamente. Os professores de street dance utilizavam música em maior intensidade. Conclusão: Constatou-se que o nível médio da intensidade sonora utilizado durante as aulas estava abaixo ou no limite do que é considerado prejudicial para a saúde auditiva. Ao analisar o tipo de aula, constatou-se que no street dance, dança de salão e sapateado, a intensidade é superior ao recomendável.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofInternational Archives of Otorhinolaryngology. Vol. 17, n. 1 (2013), p. 20-25pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectSounden
dc.subjectRuídopt_BR
dc.subjectDistúrbios da audiçãopt_BR
dc.subjectNoise effectsen
dc.titleExposure to classroom sound pressure level among dance teachers in Porto Alegre (RS)pt_BR
dc.title.alternativeExposição a níveis de pressão sonora elevados entre professores de dança de Porto Alegre (RS) pt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000873132pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples