Experienciando os conhecimentos de calorimetria no contexto escolar
View/ Open
Date
2021Author
Advisor
Co-advisor
Academic level
Specialization
Title alternative
Experiencing the knowledge of calorimetry in a school context
Abstract in Portuguese (Brasil)
A disciplina de Física é um importante componente curricular presente nas séries do Ensino Médio. Os conhecimentos ministrados envolvem percepção, cálculos e experimentos para que os conceitos possam ser absorvidos e observados no cotidiano. É muito comum os educandos apresentarem dificuldades em entender os assuntos por vários motivos. Mas muitas vezes pelo fato de que as aulas de Física serem ministradas pelos educadores somente em sala de aula na forma teórica, desencadeando o desinteresse d ...
A disciplina de Física é um importante componente curricular presente nas séries do Ensino Médio. Os conhecimentos ministrados envolvem percepção, cálculos e experimentos para que os conceitos possam ser absorvidos e observados no cotidiano. É muito comum os educandos apresentarem dificuldades em entender os assuntos por vários motivos. Mas muitas vezes pelo fato de que as aulas de Física serem ministradas pelos educadores somente em sala de aula na forma teórica, desencadeando o desinteresse dos educandos. Diante desta realidade, este estudo tem por objetivo apresentar uma proposta didática para o ensino da calorimetria para turmas do 2º ano do Ensino Médio. A metodologia utilizada foi de caráter qualitativo, quantitativo e investigativo, através de aulas práticas abordadas após a exposição e explicação do conteúdo teórico. Bem como, uma leitura bibliográfica junto a autores que discutem a importância das aulas práticas e experimentais junto ao componente curricular de Física e que sugerem a utilização de material demonstrativo em sala de aula ou a utilização de aulas práticas proporcionando aos educandos, pensar, criar e refletir sobre o conteúdo, deixando-os mais motivados, objetivando assim um melhor ensino-aprendizagem. Durante a aplicação da sequência didática, percebeu-se que os educandos ao observarem experimentos práticos e com materiais do cotidiano construíram seus conceitos e conseguiram identificar como a Física se apresenta no dia a dia. Também foi possível concluir que o ensino da Física é dinâmico, e que torna-se significativo a partir do momento em que pode estar inserido no cotidiano. ...
Abstract
The subject of Physics is an important curricular component present in high school grades. The knowledge taught involves perception, calculations and experiments so that concepts can be absorbed and observed in everyday life. It is very common for students to have difficulties in understanding the issues for various reasons. But often due to the fact that Physics classes are taught by educators only in the classroom in a theoretical way, triggering the students' lack of interest. Given this rea ...
The subject of Physics is an important curricular component present in high school grades. The knowledge taught involves perception, calculations and experiments so that concepts can be absorbed and observed in everyday life. It is very common for students to have difficulties in understanding the issues for various reasons. But often due to the fact that Physics classes are taught by educators only in the classroom in a theoretical way, triggering the students' lack of interest. Given this reality, this study aims to present a didactic proposal for teaching calorimetry to 2nd year high school classes. The methodology used was qualitative, quantitative and investigative, through practical classes addressed after the exposition and explanation of the theoretical content. As well as a bibliographical reading with authors who discuss the importance of practical and experimental classes in the Physics curriculum component and who suggest the use of demonstrative material in the classroom or the use of practical classes providing students with thinking, creating and reflect on the content, leaving them more motivated, thus aiming at better teaching-learning. During the application of the didactic sequence, it was noticed that the students, when observing practical experiments and with everyday materials, built their concepts and managed to identify how Physics presents itself in everyday life. It was also possible to conclude that the teaching of Physics is dynamic, and that it becomes significant from the moment it can be inserted in everyday life. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Ciências Básicas da Saúde. Curso de Especialização em Ensino de Ciências “Ciência é 10!”.
Collections
-
Biological Sciences (182)
This item is licensed under a Creative Commons License