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dc.contributor.authorFrizzo, Giana Bitencourtpt_BR
dc.contributor.authorArteche, Adriane Xavierpt_BR
dc.contributor.authorYates, Denise Balempt_BR
dc.contributor.authorSousa, Diogo Araújo dept_BR
dc.contributor.authorMendonça Filho, Euclides José dept_BR
dc.contributor.authorBazon, Marina Rezendept_BR
dc.contributor.authorSilva, Monia Aparecida dapt_BR
dc.contributor.authorSilva, Patricia Santos dapt_BR
dc.contributor.authorMateus, Vera Lúcia Estevespt_BR
dc.contributor.authorMarasca, Aline Ribolipt_BR
dc.contributor.authorCauduro, Giovanna Nunespt_BR
dc.contributor.authorAlmeida, Maíra Lopespt_BR
dc.contributor.authorBandeira, Denise Ruschelpt_BR
dc.date.accessioned2023-03-30T03:23:58Zpt_BR
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.issn1413-8271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/256512pt_BR
dc.description.abstractThe COVID-19 pandemic brought a series of restructurings necessary for research in Developmental Psychology. The aim of the manuscript is to discuss adaptations we made in our research in this context during the COVID-19 pandemic and to present strategies to adequate research protocols originally designed to occur in person. Although some contexts do not allow the continuity of studies, research at this time can bring essential contributions in this extreme period. This article explores the strategies for adapting recruitment procedures, suggesting dissemination platforms, and using social networks for this purpose. Guidelines are suggested for conducting non-face-to-face interviews with caregivers, ways of assessing the interaction of the mother-child pairs, and problematizing ethical issues. The procedures for returning the results, an ethical researcher commitment, may be improved by resources such as automatic reports. Besides, strategies for better dissemination of the results for the participants are suggested.en
dc.description.abstractA pandemia COVID-19 trouxe uma série de reestruturações necessárias à pesquisa em Psicologia do Desenvolvimento. O objetivo deste artigo é discutir as adaptações que realizamos em pesquisas neste contexto durante a pandemia de COVID-19 e apresentar estratégias para adequação de protocolos de pesquisa originalmente planejados para ocorrer de forma presencial. Embora alguns contextos não permitam a continuidade dos estudos, pesquisas nesse momento podem trazer importantes contribuições sobre este período ímpar. No presente artigo são exploradas estratégias de adaptação dos procedimentos de recrutamento, sugeridas plataformas de divulgação e como melhor usar as redes sociais para esse fim. Também são descritos procedimentos para realização de entrevistas não presenciais com responsáveis, formas de avaliação da interação das duplas mãe-criança e problematizadas questões éticas. Os procedimentos de devolução dos resultados, um compromisso ético dos pesquisadores, podem ser facilitados por recursos como relatórios automáticos. Além disso, sugerimos estratégias para melhor divulgação dos resultados ao público participante.pt_BR
dc.description.abstractLa pandemia del COVID-19 trajo una serie de reestructuraciones necesarias para la investigación en Psicología del Desarrollo. El objetivo de este artículo es discutir las adaptaciones realizadas en las investigaciones en este contexto durante la pandemia de COVID-19 y presentar algunas estrategias para la adaptación de los protocolos de investigación originalmente planeados para ser presenciales. Si bien algunos contextos no permitan la continuidad de los estudios, la investigación en este momento puede aportar importantes avances sobre estos tiempos de crisis. Este artículo explora las estrategias para adaptar los procedimientos de contratación, sugiriendo algunas plataformas de difusión y la mejor manera de utilizar las redes sociales para este fin. También se describen los procedimientos para la realización de entrevistas no presenciales con padres o tutores legales, las formas de evaluar la interacción madre-hijo y las cuestiones éticas. Los procedimientos para la devolución de los resultados, un compromiso ético de los investigadores, pueden verse facilitados por funciones como informes automáticos. Además, se recomienda estrategias para una mejor difusión de los resultados al público participante.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofPsicoUSF. Bragança Paulista. Vol. 27, n. 3 (Jul./Sept. 2022), p. 411-424pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectPandemicsen
dc.subjectPsicologia do desenvolvimentopt_BR
dc.subjectDevelopmental psychologyen
dc.subjectPesquisa em psicologiapt_BR
dc.subjectData collectionen
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subjectPandemiases
dc.subjectPsicología del desarrolloes
dc.subjectRecolección de datoses
dc.titleChallenges in developmental psychology research during the COVID-19 pandemicpt_BR
dc.title.alternativeDesafios da pesquisa em psicologia do desenvolvimento durante a pandemia da COVID-19 pt
dc.title.alternativeDesafíos de la investigación en psicología del desarrollo durante la pandemia de COVID-19 es
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001165424pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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