Portas fechadas, janelas abertas : a experiência dos Museus de Porto Alegre (RS) nos primeiros meses de isolamento social
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
Closed doors, open windows : the experience of Museums in Porto Alegre (RS) in the first months of social isolation
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo analisa a presença e a postura comu-nicacional das instituições museológicas da ci-dade de Porto Alegre/RS no ciberespaço, frente ao fechamento decorrente da pandemia do COVID-19, no primeiro semestre de 2020. Com base em uma pesquisa mais ampla sobre os museus do Rio Grande do Sul, essa investigação pretendeu identificar e problematizar as ações de comunicação museológica, em específico, as propostas educativo-culturais elaboradas pelas instituições da capital, socializadas através da ...
O artigo analisa a presença e a postura comu-nicacional das instituições museológicas da ci-dade de Porto Alegre/RS no ciberespaço, frente ao fechamento decorrente da pandemia do COVID-19, no primeiro semestre de 2020. Com base em uma pesquisa mais ampla sobre os museus do Rio Grande do Sul, essa investigação pretendeu identificar e problematizar as ações de comunicação museológica, em específico, as propostas educativo-culturais elaboradas pelas instituições da capital, socializadas através das mídias sociais Facebook, Instagram e YouTube. Como forma de manter o diálogo com seus públicos, tais plataformas apresentaram-se como alternativas viáveis em um período sem precedentes no campo da cultura, movimentando os diferentes profissionais que atuam nos museus a repensar suas práticas e estratégias comunicacionais e educacionais no âmbito digital. ...
Abstract
The article analyzes the presence and com-munication posture of museum institutions in the city of Porto Alegre/RS in Cyberspace, in face of the closure due to the COVID-19 pandemic, in the first half of 2020. Based on a broader research on museums in Rio Grande do Sul, this investigation aimed to identify and problematize the actions of museum commu-nication, specifically, the educational and cultural proposals developed by the institutions of the capital, focused on social media such as Faceb ...
The article analyzes the presence and com-munication posture of museum institutions in the city of Porto Alegre/RS in Cyberspace, in face of the closure due to the COVID-19 pandemic, in the first half of 2020. Based on a broader research on museums in Rio Grande do Sul, this investigation aimed to identify and problematize the actions of museum commu-nication, specifically, the educational and cultural proposals developed by the institutions of the capital, focused on social media such as Facebook, Instagram and YouTube. As a way to continue the dialogue with their public, these platforms proved to be possible options in an unprecedented moment in the area of culture, motivating the different professionals who work in museums to reconsider their communication and educative strategies and practices in the digital context. ...
In
Museologia & Interdisciplinaridade. Brasília, DF. Vol. 10, nesp (dez. 2021), p. 221-252
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Applied and Social Sciences (4125)
This item is licensed under a Creative Commons License